Monday, 2 January 2012

~Hantaran Perkahwinan~

Assalamualaikum. Hai!


Sebenarnye aku tengah cuti seminggu skang ni. Ambil cuti tahunan tahun 2011 yang masih berbaki lagi 10 hari. Tapi tak ambil semua la. Simpan lagi 6 hari untuk tahun 2012 ni. Carry forward cuti la kiranye. Mana nak tahu azam aku nak kahwin tahun ni tercapai. Boleh ambil cuti honeymoon lama sikit. Hak hak hak. Berangan tak hengat nampak cik sha. Biase. Kan hobi aku tu. :D


Disebabkan cuti tahun baru ni sampai hari Isnin, jadi kakak usung aku folo die balik rumah suami die kat nogori 9. Memang dah rutin tu kalau akak aku nak balik nogori 9 usung aku. Sebab aku kena pegang anak die si budak banyak akai tu, Iqbal yang ensem. Bertolak dari Penang pagi Sabtu. Petang tu keluar pergi Nilai 3. Haaa..ini le yang aku nak ceritanye ni.


Kakak bawak aku pergi ushar barang-barang perkahwinan kat sana. Ekceli aku ni seorang yang amat kedekut piang. Ehehe. Sebab tu kakak bawak aku pergi sana. Saje nak perli aku la tu. Siyesli aku rasa macam membazir je tau nak beli menda-menda tu semua untuk majlis perkahwinan yang cuma sehari je. Sebab aku rase kehidupan sepanjang perkahwinan tu lagi penting. Lagi banyak duit nak kena guna. Hoho. Padahal dah dasar kedekut tu kedekut la jugak. Alasan betul!


Tapi betul la weh. Aku ushar harga beg kertas, beg non-woven, bekas telur, semua tu macam tak berbaloi je. Membazir! Sampai aku berkira-kira kalau nak bagi jugak aku buat sendiri je la. Haha. Melampau-lampau kedekutnye. Itu belum masuk doorgift lagi. Adudui. Malas nak cakap pasal doorgift. Dulu dah pernah cakap dah. Kalau rasa nak baca, klik entri ni





Kali ni aku nak cakap pasal hantaran perkahwinan. Pasal dulang hantaran tau. Bukan pasal wang hantaran. Yang itu nanti kite kupas topiknye dalam entri yang lain. Masa pergi tu ade jugak ushar-ushar bekas hiasan hantaran perkahwinan. Bapak mahal nak mampus oi! Nasib baik la aku ni ade jugak bakat semulajadi bab-bab benda kreatif gitu. Eceh! Nanti nak decorate sendiri je hantaran perkahwinan. Just beli barang then guna kederat sendiri je hias-hias tu. Walaweh..cakap berdegar-degar macam dah tak nyabo nak kawen je aku ni ha. Hiu hiu hiu.


Sebenarnye, aku dah set awal-awal barang ape yang aku taknak ade dalam hantaran aku dari pihak lelaki. Bukan nak demand. Tapi aku rasa menda tu aku dah tak perlu terima dah. Buat membazir je. Jadi kirenye pihak lelaki dah boleh jimat duit dari beli benda-benda yang tak sepatutnye aku terima dah tu. Nak tahu ke ape menda nye? Ini ha senarai barang yang tak perlu ada dalam hantaran aku:
  • Telekung dan Sejadah
  • Kenapa tak perlu? Sebab aku dah ade 3 telekung. 1 bawak pergi kerja, 1 untuk pakai kat rumah dan 1 lagi untuk bawak pergi travel mane-mane. Dah cukup banyak telekung aku. Lagipun aku memang jenis solat. Lain la kalau jenis tak solat dan suami nak bagi hint suruh bini solat. Itu memang patut bagi telekung. Sejadah pulak dah ade berlambak kat rumah. 
  •  Al-Quran/Tafsir Quran
  • Dua-dua aku tak perlu sebab aku dah ada. Aku sayang walaupun 2-2 dah lunyai aku guna. Nak ganti yang baru? Tak perlu kot ganti yang ada tu. Masih boleh digunakan lagi kedua-duanya.

Rasanya dua menda ni je kot. Kenapa aku hi-lite 2 benda ni je? Sebab banyak orang lalai bab-bab bagi benda keagamaan ni sebagai barang hantaran. Bagi kalau digunakan tak jadi masalah. Sesetengah orang, bagi tapi benda tu sebagai penyeri hantaran je. Lepas tu dorang guna ke tak belakang kira. Percaya atau tidak, yang jenis tak mengaji dan tak solat pun still bagi menda ni sebagai hantaran. Kendian bukan dorang guna pun. Jadikan hiasan je dalam lemari. Dak pun tak tahu dorang letak mana dah barang tu lepas selesai majlis. Betul tak?


Tapi bile aku taknak benda ni ada dalam hantaran aku, bukan la bermaksud aku nak barang-barang lain yang high demand. Tak tak. Nanti bila tiba masa aku nak kawen, aku akan tetapkan 3@5 dulang je yang pihak laki perlu bagi. Tak payah nak berdulang-dulang banyak sangat. Elakkan pembaziran. Ecewah. Dan aku akan sediakan list barang apa yang perlu letak dalam hantaran tu. Bhahaha. Boleh pulak aku yang tetapkan apa yang bakal suami nak kena bagi ek? Lantak le. Aku yang nak guna kan? Kui kui kui.


Aha. Bila dah sebut pasal hantaran perkahwinan ni kan, dari dulu aku selalu tertanya-tanya. Sampai sekarang tak jumpa lagi kot jawapannye. Korang ade jawapan tak? Kenapa eh hantaran tu kena bagi jumlah nye ganjil? Dan kenapa hantaran dari pihak perempuan kena lebih 2 dulang dari pihak lelaki? Kenape ye? Siapa ade jawapan? Sila jelaskan pada aku. Tolong rungkaikan persoalan yang dah lama bermain-main di fikiran aku ni. Dah puas Google tetap tak jumpa jugak jawapan.



Bisik-bisik :: Tapi bagi hantaran tu sebenarnye adat je kan? Hadiah dari pihak suami untuk pihak isteri dan sebaliknye. Betul tak?

Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)


KLIK UNTUK TINGGALKAN KOMEN

10 orang bagi nasihat:

Kumbang Jingga said...

yup adat je..wat ikut kemampuan cukup lah kan hehe

zulfikar hazri said...

Untunglah bakal laki ko dapat bini penjimat...


untungggnyeee... kalau lah perempuan semua pikir mcm ni, takdelah berhutang nak kawen

♥CIK SHA♥ said...

@Kumbang Jingga :: adat je ek..itulah..kite buat ikut kemampuan je..setakat yg termampu nak bg..jgn ikut style org kaya..bg hantaran kemaen hebat lagi..kite yg biase2 ni buat la mcam orag biase2 je..jgn biar apa asal bergaya..memang kopak le lepas tu..hehe..

♥CIK SHA♥ said...

@zulfikar hazri :: aku ni bukan takat penjimat je..realitinye aku ni memang kedekut nak mampos kalau ko nak tau..hahaha..


ade kot pompuan lain yg pikir mcm aku jugak..cer ko try cari..mesti jumpa..;p

ParkAir said...

keep it simple. cuma masalah kadang2 mulut2 sedara mara je la.. ramai yang tukang bagi cadangan.

♥CIK SHA♥ said...

@ParkAir :: kalau sdare mare sume bg cadangan pastu sponsor dakpe le..ni takat bg air liur watpe nak dgr..baek buat ikut kemampuan diri kite je..

Sophie Al-Yahya said...

sebenarnya, sophie lagilah terukk
tak tahu pun dulang hantaran kena nombor ganjil. & x tahu pun yg dari pihak perempuan kena bagi lebih 2 hantaran.huahua..

gi negeri9 beli barang kahwin tu kat Nilai 3 ke? biasanya tu tempat org shopping brg kahwin.

♥CIK SHA♥ said...

@Sophie Al-Yahya :: saye tahun pun sebab dah ade adik beradik yg kawen..ehehe..


gi jenjalan je sophie..takde maknanye saye nak shopping..saye kan kedekut..;p

farah ejart said...

jwpn kpd soalan sha.. mak sy ckp.. psl jumlah dulang tu.. sbb adat.. adat hindu.. klo ikut sunnah Rasulullah s.a.w.. bwk cincin je n nikah lps raye.. Rasulullah nikah dgn Siti Aisyah 2 syawal (klo x silap)klo nikah sblm puasa ni bhy sket.. jeng.. jeng.. jeng.. hahaha~

Zura said...

betul tue sha..kehidupan selepas kawin tue penting tp kawin nie sekali seumur hidup (kalau nk kawin sekali je lah..hehehe)...



 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com