Persediaan Nak Bersalin

Assalamualaikum. Hai!


Diam tak diam dah 37 minggu aku jadi mak buyong. Alhamdulillah. Uishhh...sekejapnye masa berlalu tanpa disedari kan? Sekarang ni aku tengah berdebar-debar menantikan saat kelahiran si kecit ni. Tak lama dah oi. Nebes gila! Orang yang dah beranak ramai pun masih rasa nebes bila nak bersalin, lagi la aku yang pertama kali ni ha. Dah le ada je yang suke kasik aku nebes. Tambah pulak aku tak tahu camne la rasa nak beranak tu ha. Nebes mak uols. Aiyo. Gila banyak perkataan nebes. Memang nebes sungguh nih. :P


InsyaAllah aku akan bersalin kat Terengganu. Jadi anak Ganu le si kecit ni. Hehe. Takpe le. Mana-mana pun sama je kan? Lahir atas bumi Allah jugak. Semoga kelahiran si kecit ni nanti membawa kebaikan dan rezeki yang melimpah ruah. InsyaAllah berpantang nanti pun kat rumah mertua jugak. Mak mertua nak jaga. Berpantang cara kampung. Nanti boleh la aku share pengalaman kat blog ni. Mak kat Penang tak kisah aku nak pantang kat mana pun. Janji sihat. Nanti dah sihat boleh balik Penang jugak. Ye dak?


Cakap persediaan nak bersalin ni, ada dua benda aku nak kongsikan dengan korang. Pasal persediaan barang-barang yang nak bawak ke hospital dan juga petua-petua nak mudah bersalin. Saje nak kongsi dengan korang. Yang dah beranak tu mesti dah tahu punye. Yang tengah berdebar-debar tunggu masa nak bersalin anak pertama macam aku boleh le kite kongsi-kongsi cerita. Bagi yang belum ada rezeki, insyaAllah nanti-nanti dah dapat rezeki, celoteh aku ni boleh la jadi panduan.



Persediaan Bersalin 1 : Barang-barang nak bawa ke hospital

Masa aku dah masuk 7 bulan hari tu, meksi dah nasihatkan aku sediakan beg-beg untuk barang yang nak bawak masuk hospital. Katanya, mana la nak tahu si kecit ni nak keluar awal. Mengandung sulong ni macam-macam boleh jadi. Aku masa tu, satu hapa pun tak sediakan lagi. Barang nye memang dah ada dah. Cuma tak well prepared je. Pesanan meksi tu pun berlalu begitu saje. :P


Barang-barang untuk si kecit ni, alhamdulillah semua dah ada. Rezeki dia murah sangat. Ibu pija (kakak) dengan Onni (mak) beli macam-macam untuk dia dah. Aku dengan abah dia tinggal pi balik Penang angkut je semua. Hehe. Ada la beli selai dua je baju untuk die dan barang-barang yang aku gatai nak beli jugak. Eksaited nak jadi mak. Tengok semua barang baby pun rasa nak beli. Kui3.


Bila dah genap 9 bulan, baru la aku terhegeh-hegeh kemas beg-beg nak angkut pi sepital nanti. Kata eksaited kononnye nak jadi mak tapiiii..hik3. Siap dah pun kemasnye. Satu beg untuk baby, satu untuk mak baby, satu beg lagi letak beg kecik yang nak bawak masuk labour room dengan sweater aku. Tapi rasa nak tambah satu lagi beg makanan.


MasyaAllah. Ber beran-beran (bak orang Penang kata). Huehuehue. Beg kecik-kecik je semua. Saje asingkan. Nak bagi penat abah die ngangkut beg. Hehe. Sekali nanti nak terberanak abah dia tak balik cuti lagi. Mangsa ngangkut beg berduyun tu Tokki die la. :P


Okay. Ni pulak senarai barang yang aku sumbat dalam beg-beg tersebut. Jenuh gugel nak tahu apa yang sepatutnya kena bawak. Tapi lain orang lain ragam. Ada yang bawak beg tu punya la banyak barang die. Jadi aku pun list down yang mana penting nak bawa je. Jadi ini lah isi beg-beg iols yang berduyun itu.


Beg baby : Kain lampin (3), Pampers New Born (10), Baju dan seluar (3), Topi (1), Blanket/Selimut (1), Sarung tangan-kaki (2), Bedung (1), Barut (2), Sapu tangan (1), Tuala mandi (1), Yassin, Tisu basah dan kelengkapan mandi (share dengan mak die nanti).

Beg mak baby : Baju nak balik dari sepital (kain batik+t-shirt), Telekung (in case belum turun darah lagi kalau admit sepital awal), disposable panties (8), stokin (2), nursing bra (2), nursing pad (4), selendang (1), tuala mandi (1), buku, cottonball, pad (10).

Pad aku bawak yang jenama libresse maxi wing night paling banyak. Ada beli yang maternity punye tapiiiiiiiiiiiii macam tak selesa je bertali-tali. Tak reti nak pakai nanti. Huhu. Bawak je sebagai spare. Bagi aku baik pakai pad yang untuk period tu. Senang nak tukar kalau dah penuh. Yang bertali-tali ni macam leceh je. Dah le nanti tengah sakit. Tak kuasa nak leceh-leceh bagai ni. Huhu. 


Beg labour room : 
Plastik untuk baby - Pampers (1), Baju seluar (1), Barut (1), Blanket (1), Sarung tangan-kaki (1)
Plastik untuk mak baby - Spenda (1), Pad (2), Sapu tangan (1) *sapu tangan untuk gigit masa nak teran :P

Yang beg labour room ni meksi yang pesan suruh asingkan masa aku checkup 9 bulan hari tu. Dia kata senang nanti nak capai bawak masuk labour room. Tak payah kelam kabut nak kelebet cari dalam beg. Betul jugak tu. Jadi aku pun prepare je la.


Inilah beg yang ber beran-beran itu. Hik3.


Persediaan Bersalin 2 : Petua nak mudah bersalin

Err..sebenarnye aku ni pemalu tahap super saiya orang nye nak bertanye benda-benda cenggini. Hehe. Mujur ada yang memahami dan sudi berkongsi dengan aku walaupun aku tak tanye. Orang tu tentulah mak tercinta dan mak mertua tersayang. Lepas tu ada la beberapa orang lain jugak. Bespren aku, kawan sekolah, kakak, sepupu. Meksi pun ada bagi petua dan pesanan.


Jadi sekadar nak berkongsi je la dengan korang. Bukan nak suruh percaya bulat-bulat kalau rasa macam petua tu macam tak logik je. Korang pun pandai pikir kan. Jadi ini sekadar untuk pengetahuan je okay?


Ni la antara petua-petua nye yang aku ingat :
* Rajin-rajin baca surah Maryam
* Banyakkan berzikir (contoh : Doa Nabi Yunus)
* Banyakkan berjalan
* Kerap 'bersama' suami
* Makan bendi bebanyak
* Minum air kelapa
* Amalkan minum air-zam-zam/yassin dan makan kurma
* Minum air kat hujung rambut lepas mandi (macam selusuh fungsi nye)
* Masa dah rasa kontraksi, kerap mandi (untuk cepatkan pintu rahim terbuka)
* Jangan menjerit-jerit masa sakit nak beranak (kang hilang tenaga le)


Itu je yang aku ingat. Yang lain lupa dah. Hoho. Antara petua di atas memang dari awal ngandung lagi aku dah amalkan. Macam yang pemakanan tu aku dah amal jugak walaupun tak kerap. Yang baca surah/zikir tu pun memang aku tak pernah tinggal. Lepas maghrib memang aku ngaji. Alhamdulillah masa kandungan dah 8 bulan aku dengan baby dah khatam al-Quran. Lepas dah khatam tu sampai sekarang ni aku selalu baca surah-surah terpilih je. Mudah-mudahan dengan amalan aku tu nanti dipermudahkan masa melahirkan si kecit ni nanti. InsyaAllah.


Mmm...rasanye itu je kot yang aku nak kongsikan buat masa ni. Sekarang ni aku dah kurang tidur malam. Itu la ambik peluang nak menulis ni. Macam lama je dah tak update blog. Sementara budak ni duk bermain-main dengan riang gembira, aku pun ambik kesempatan la menulis entri ni. Budak kecit ni bile malam je kemain lagi aktifnye. Terbojol-bojol perut aku dia kerjakan. Ganas sungguh! Sampai ada satu malam tu aku mimpi dia keluarkan tangan die ikut pusat aku. Haha. Merepek betul mimpinye. Sabor je la.


Kalau ikutkan lagi 3 minggu je lagi aku akan bersalin. Tapi kata orang anak sulong ni selalunye 'keluar' tak ikut due date. Kena la bersedia dah dari sekarang. Korang doakan yang terbaik untuk kami berdua ye. Mohon maaf kalau sepanjang aku menulis blog ni ada penulisan aku yang mengguris perasaan pembaca blog aku ni tanpa aku sedari. Maaf sesangat.



Bisik-bisik :: Semoga Allah permudahkan urusan aku dan baby. InsyaAllah. Amin.

7 Ulasan

Membebel dengan penuh hemah. Komen awak adalah atas tanggungjawab sendiri. No hate speech okay. Terima kasih!

  1. kak pon bw yg pnting2 ja.x bw byk sgt mcm org len dok snarai byk2 tu

    Moga dipermudahkan urusan bsalin Shada nti & slamat kedua2nya

    BalasPadam
  2. semoga segalanya dipermudahkan yer dan berjalan dengan lancar, saya doakan... In Shaa Allah...

    BalasPadam
  3. semoga Allah permudahkan perjalanan cik sha menjadi seorang ibu. pantang kat memana pun takpe at least ada orang jaga dengan baik. Takde perkara paling mendebarkan bagi seorang ibu adalah saat nak tunggu lahirnya seorang anak tak kira la anak keberapa sekalipun apatah lagi anak sulung. segala benda pun pengalaman baru bagi kita

    BalasPadam
  4. Wahhh mcm kejap je kannn! moga selamat semuanya. jgn lupa doa nabi yunus

    BalasPadam
  5. tahniah2.. blog menarik.

    BalasPadam
  6. aku pn otw bby first nieh..semoga Allah permudahkn..Aminn..ape2 pun nice blog!dpt info jgk ape nk bwk nt..

    BalasPadam
  7. Terima kasih atas perkongsian. Tips mudah bersalin tu sikit-sebanyak macam review balik walau pun anak da nak masuk 3.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan