Sunday, 16 June 2013

~ Cuti 2013 : Tiga Destinasi di Kedah ~

Assalamualaikum. Hai!


Hari Rabu tempoh hari aku monteng kerja. Hehe. Tak la. Gile ko nak monteng kerja sesuka hati? Sebenarnya aku sengaja ambil cuti sebab nak pergi pejabat agama. Ada urusan sikit. Nak 'jejak kasih' balik sijil nikah mak dengan arwah abah. Yang asal dah hilang entah celah mana tak tahu dah. Mak ai ni memang jenis 'mengemas'. Rasanya dia dah terbakarkan dengan dokumen-dokumen simpanan arwah abah 14 tahun dulu lepas arwah meninggal gamaknya. Hai la emak kecintaanku.


Eh? Tak nak la cerita pasal urusan kat pejabat agama tu. Yang tu nanti masuk dalam entri wedding preparation. Ni nak cerita pasal pengalaman pergi melawat tempat best lepas buat urusan 'jejak kasih' yang tak boleh selesai hari tu jugak. Ada tiga tempat kami pergi. Eh? Kenapa KAMI pulak? Sebenarnya aku pergi dengan famili kakak dan mak. Minta tolong kakak bawa pergi pejabat agama. Lepas tu aku ngekor terus la dia pi berjalan. Husband kakak balik bercuti. Tu yang boleh berjalan makan angin. Hehe.


LADANG ANGGUR TASIK BERIS
Ini destinasi pertama kami. Lama dah ngidam nak pergi ladang anggur. Asyik dengar cerita orang je. Teringin jugak nak jejakkan kaki. Akhirnya, kami sampai jugak kat ladang anggur. Tapi yang dekat Sik, Kedah. Dulu pernah merancang nak pergi ladang anggur kat Perlis nun. Tapi jauh gilos. Memang tak sampai-sampai la. Haha. Sampai yang kat Sik, Kedah ni pun dah kira orait la. 


Kami sampai kat situ dalam tengahari buta. Panas nauzubillah. Keh3. Takde siapa suruh pergi tengahari buta. Kami yang buat kerja gila nak pergi. Hadap je la. Masa nak cari tempat ni, rasa macam jauh gila nak sampai. Tapi masa nak balik tu rasa macam cepat pulak. Takde pengunjung lain pun masa kami sampai. Kami je sekeluarga. Haha. Heaven gila!


Tapi sayangnya anggur dah tak banyak. Dah kena kutip agaknya. Ada pun cinonet je. Rasa macam tak berbaloi jugak sebab masuk dah la kena bayar RM4 sekepala. Tapi sikit je pemandangan anggur yang terjuntai. Tak puas hati betol! Apakan daya. Bergambar je la dengan anggur yang ada sikit tu. Boleh la. Nasib baik la pemandangan kat sekitar ladang tu cantik gila. Terubat jugak hati ni. Ecewah! Tapi serius. Memang cantik sangat jeti kat tasik berdekatan ladang tu. Kalau tangkap gambar kawen mesti cantik. Hehe. Jom la layan gambar pulak.




Kemain lagi budak kecit si Iqbal ni. Haha.

Kemain mak sedara dia berlakon. Haha!

Berlakon lagi! :P


RUMAH KELAHIRAN TUN DR. MAHATHIR
Selesai lawatan kat ladang anggur, kami lajak pergi Alor Setar pulak. Destinasi seterusnya yang dituju ialah Rumah Kelahiran Tun Dr. Mahathir. Saje je pergi buat lawatan sambil belajar kat sana. Pernah lalu tapi tak pernah nak singgah. Kali ni dah alang-alang ade kat Alor Setar lajak je la pergi situ. Best jugak tahu sejarah latar belakang seorang mantan pemimpin negara Malaysia ni satu masa dulu. Sangat menarik sejarah hidup beliau dari kecik. Dari pemerhatian aku, beliau memang seorang yang layak menjadi pemimpin. Sangat ada kredibiliti. Dan ya. Aku memang hormat beliau. 


Rumah ni sangat antik. Rekabentuk dan isi kat dalamnya semua antik-antik belaka dan ada sentimental value tersendiri. Jangan tak percaya, setiap pelusuk rumah tu yang boleh dijelajah aku jelajah sampai habes. Semua papan penerangan yang ada pun, semua aku baca. Mak, kakak, abang ipar dengan iqbal dah habes lawat satu rumah, aku tak habes-habes lagi. Menghayati kononnya. Padahal membaca tu super duper lembab sebenarnya. Belek sungguh-sungguh. Kui3. Ni nak habaq mai. Tun M sangat hensem masa muda!  Kemain lagi aku membelek gambar beliau. Haha.


Kat dalam rumah ni tak boleh tangkap gambar. Dah ada signboard warning jangan ambik gambar. Siap ada cctv lagi woi. Jadi memang takde la aku ambik gambar. Aku ni skema weh. Kalau dah kata tak boleh, memang la aku tak buat. Tapi kat luar kawasan rumah tu ada la aku ambik gambar sikit-sikit. Nah layan gambar yang ada.


Kat pintu pagar masuk. 

Kat tangga nak naik ke rumah. Aku snap pic ni sebab tertarik dengan tempayan untuk basuh kaki tu. Unik sangat!


Bergambar kat beskal tua kesayangan Tun M. Awat mata cheq macam juling ayaq ni? Haha.


PEKAN RABU ALOR SETAR
Ini sebenarnya destinasi utama kami pergi kat Alor Setar. Tapi menyinggah kat tempat lain dulu. Hehe. Kakak yang beria nak pergi sini. Nak cari baju raya untuk suami dia. Tapi takde yang dia berkenan. Sebab takde baju melayu yang menepati tema Hari Raya depa sekeluarga. 


Aku pun ada ambik kesempatan cari sampin encik CH untuk majlis bertandang nanti. Semua kedai aku jelajah. Tapi susah betul nak ngam dengan citarasa aku. Sampai mak kata.."Cerewet betoi hang nih!". Kui3. Jenguk kedai tu jenguk kedai ni, akhirnya aku jumpa jugak la yang berkenan di hati. Aku jugak la yang perabih duit kat situ merembat kain sampin songket untuk encik CH. Haha.


Itulah tiga tempat yang kami pergi hari tu. Seronok jugak pergi berjalan bukan time cuti sekolah dan cuti hujung minggu. Tak berapa nak sesak dengan pengunjung. Best! Cuti hujung minggu ni pulak kami berjalan ke Ipoh. Nanti aku cerita kat entri seterusnya pulak wokay!



Bisik-bisik :: Sementara masih bujang ni, dapat la ikut famili kakak pergi bercuti. Ada orang belanje. Hehe.

Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)


KLIK UNTUK TINGGALKAN KOMEN

5 orang bagi nasihat:

Z@i Z@mR33 said...

k.zai pon tingin nk p ladang anggur ni...tah bl la leh smpai

Shahada Fauzi said...

@Z@i Z@mR33 :: cantik kak zai tempat ni..sebab dekat tepi tasik beris tu kot..hehe..tapi kalau pi time anggur banyak lagi best..

aDisH.sHidA said...

xpernah p g umah klahiran tu huhuhu

x p tgok strwberry ke kat ladang anggur tu..masuk free

aDisH.sHidA said...

@Z@i Z@mR33 ajak la cik abe p...makan buah anggur sana,sedap

Shahada Fauzi said...

@aDisH.sHidA :: nak masuk..tapi masa kami sampai tu dia tutup kak..rehat..dari kul 12tghari smpai 2.30 ptg..jenuh nak tunggu..tu pi tengok anggur je..



 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com