Tertinggal atau ditinggalkan?

Assalamualaikum. Hai!


Jumaat yang syahdu buat aku. Sepatutnya sekarang ni aku tengah membuta atas bas. Perjalanan ke Kuala Terengganu. Tapi..tapi..tapi..apa aku buat ni? Boleh pulak update belog. Sebenarnya, aku telah tertinggal bas. Ke telah ditinggalkan oleh bas? Entah lah. Huwaaa. Sedih! Rasa macam nak nanges sampai banjir satu Penang. Eksaited nak pergi Ganu sebab nak pergi kenduri besfren. Malam ni dah la die bernikah. Tak dapat tengok. Lagi eksaited sebab nak jumpa encik CH. Sayangnya..benda lain pulak yang jadi. Huhu.


Aku dah sampai awal kat stesen bas pagi tadi. Kakak aku hantarkan. Dah pergi kaunter lagi amik tiket dan dapatkan nombor bas beserta platform bas. Tunggu macam pak pacak kat platform yang tertera atas tiket agak lama. Cukup time pukul 9, rasa hairan sikit kenapa bas tak sampai-sampai lagi. Mungkin terlewat sikit kot. Tak terfikir nak tanye kat kaunter lagi sebab nak kena menapak naek tangga pulak. Tunggu lagi.


Masa dah pukul 9.10, rasa lagi musykil. Kalih pandangan ke arah pintu pagar masuk bas ke stesen, ternampak sebuah bas SP BUMI menderu laju takde tanda-tanda nak menghala masuk ke stesen. Terus rasa berdebar. Tapi cuba sedapkan hati mungkin bukan bas tu dan mungkin ade bas laen. 9.20 bertambah gelisah. Mesej encik CH dan beliau suruh naik tanya kaunter. Sampai kaunter dan tanya, katanya dengan muka tak bersalah bas dah pergi. WHAT?! Aku pun terkesima. Rasa macam nak menanges laju-laju.


Aku pun tak tahu nak salahkan sape. Nak salahkan akak kaunter tiket ke, nak salahkan drebar bas ke, nak salahkan diri sendiri. Rasanya semua nya bersalah kot. Akak tu salah sebab tak mention betul-betul kat aku masa aku pergi amik tiket kat kaunter. Cuba die mention kata bas dah sampai dan ada kat platform mana-mana pun dan sila cari sendiri. Aku pun tahu la nak pergi cari kalau gitu. Ni tak, sebok je bercakap tepon. Drebar bas pulak sebab tak bagi hint macam hon ke ape masa check penumpang tak cukup sebelum jalan, tapi terus je cabut sesenyap macam tu. Aku sebab LURUS SANGAT, terpacak je kat platform yang tertulis atas tiket dan tak pergi explore satu stesen bas tu cari bas. (T_T)



~Google hadiah kat aku. Padan muka!~


Pelik jugak aku dengan suasana kat bas stesen Sungai Nibong ni. Kalau kat stesen bas laen, aku rasa kalau ade penumpang yang masih belum naek atau masa die punye pembantu check penumpang tak cukup, dorang dah hon-hon dah bas. Tak pun, ade orang jerit panggil supaya penumpang yang tak perasan, alert yang bas sebenarnye dah sampai dan dah nak jalan. Ini tidak. Senyap je. Tetibe bas dah cabut rupanya. Haishhh. Ini yang buat aku stress melampau ni. (-_-")


First time merasai pengalaman ditinggalkan oleh bas. Uhuhu. Agaknye hukum karma kot eh? What you give you get back. Dulu aku pernah ada pengalaman di mana orang sebelah seat aku ditinggalkan oleh bas. Walaupun aku dah mention kat drebar bas tu dan mintak die tunggu, tapi die still jugak jalan tak tunggu girl tu. Masa tu bas berhenti kat RnR. Perjalanan nak ke Kolumpo. Kesian kat that girl. Memang bukan salah aku. Tapi..entahlah. 


Mungkin Allah nak bagi aku rasa apa yang that girl pernah rasa kot. Mana tahu masa die kena tinggal tu, die maki-maki aku ke sebab die fikir aku tak mention kat drebar bas. Walaupun aku dah mention, bukan die tahu pun kan? Jadinye, sekarang aku pulak alami benda yang girl tu pernah alami. Baru aku tahu rasa ditinggalkan bas camne. Berdebar tak hengat. Rasa macam nak meraung. Kecewa melampau. Rasa hati hancur berkecai-kecai. Amboi. Ini dah macam putus cinta je simptomnye tu. Apa-apa je la Cik Sha oi.


Hmm..harapnya malam ni dapatlah bas seperti yang telah dijanjikan oleh akak kaunter tadi. Lantak le dapat duduk seat co-driver pun. Janji sampai Ganu dengan selamat walaupun perjalanan yang dirancang spoil terus. Sian besfren aku mengharap aku sampai petang ni, malam ni dapat tengok die bernikah. Kalau dapat bas malam ni aku pergi kenduri die je la esok. Kalau tak dapat, aku nak boikot bas SP BUMI. Merajuk! Tak nak dah naik lain kali kalau nak pergi Ganu. Sampai hati tinggalkan aku. Huhu.


Pengajaran yang aku dapat hari ni, next time jangan jadi LURUS MACAM PEMBARIS lagi. Ikut je ape yang ada dalam tiket tu. Pergi je melata satu stesen bas tu belek semua bas yang ada kat situ supaya tak jadi lagi kes ditinggalkan bas atau tertinggal bas. Peringatan untuk korang jugak. Tambah-tambah yang travel sensorang macam aku dan dah lama tak naek bas. Sekian.



Bisik-bisik :: Siapa pernah ada pengalaman macam ni? Kongsi la dengan aku. Takde la aku rasa aku je yang malang begini. Haha. Sedih betul! T_T

8 Ulasan

Membebel dengan penuh hemah. Komen awak adalah atas tanggungjawab sendiri. No hate speech okay. Terima kasih!

  1. sian cik sha. tu lah tadi saya ada terbaca status cik sha tadi. takpe,lain kali hati2 ok. kalau namee, namee pun macam cik sha juga. kita tunggu menepek jela kat situ. tak expect bus akan wait tempat lain. kan.

    BalasPadam
  2. siannya :( x pe2 bljr dr kesilapan ye

    BalasPadam
  3. @Namee Roslanpengalaman betul masa hari tu buat saye ni ha namee..bile teringat balik macam rasa lucu pun ade..bendul bebenau la saye ni..haha..memang pengajaran terbaek la..;p

    BalasPadam
  4. @ParkAir :: huk? masa beli tiket ko tak check dulu ke?

    BalasPadam
  5. @Rosalia :: hehe..memang belajar sungguh la rosalia..skang ni bile teringat peristiwa tu rasa macam nak tergelak je..hadui la..;p

    BalasPadam
  6. @Frause :: hang gelakkan aku? hahaha..aku pun gelakkan diri sendiri jugak..(-_-")

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan