Wednesday, 24 August 2011

~Perkongsian Tazkirah Ramadhan #4~

Assalamualaikum. Hai!


Sebenarnye aku nak update pasal perkongsian tazkirah ni malam semalam sebab aku skip terawih kat masjid. Kali kedua ponteng sebab hujan lebat lak tetibe semalam. Punya la lama dah tak hujan. Alhamdulillah. Sejuk sikit malam tadi. Tapi semalam aku punya belog ni wat hal la pulak. Rupanya new editor yang ada problem. Kena guna versi lama. Hadoi. Punya berjanggot aku tunggu tak boleh load.


Ok la. Cukup-cukup la baca ayat meraban aku tu. Meh kita hayati perkongsian tazkirah aku kali ni. Tapi sebelum tu, kalau belum baca perkongsian sebelum-sebelum ini silalah ringan-ringankan jari kelik link di bawah ini :


Untuk perkongsian kali ni mungkin berjela sikit la kot sebab aku kumpul untuk 7 hari punya. Dari malam ke-11 hingga ke-17. Aku akan cuba pendekkan setiap pengisian tazkirah tu seboleh yang mungkin. Takut korang bosan pulak kan. Korang kan bab-bab agama dan tazkirah ni memang malas nak baca kan? Tahu sangat dah. Ok la. Meh kita muhasabah diri meh!



# TAZKIRAH MALAM TERAWIH 11 RAMADHAN

Tazkirah malam ni Ustaz mengingatkan jemaah bahawa kita telah masuk 10 hari fasa ke-2 iaitu fasa Pengampunan Allah. Jadi beliau mengingatkan supaya berbanyak-banyak la berdoa memohon pengampunan dari Allah atas dosa-dosa yang telah kita lakukan tanpa disedari atau tidak. Menginsafi diri dan berjanji tidak mengulangi kembali dosa-dosa itu.


Ustaz juga berkongsi sebuah hadis yang mengingatkan manusia supaya menilai kembali amalan diri sebelum ajal menjemput. Solat, puasa, nafkah, ilmu, sedekah dan lain-lain amalan yang boleh dibawa ke akhirat nanti. Sudah cukupkah amalan-amalan yang dilakukan itu? Bersama-sama kita perbaiki amalan kita kerana Allah telah memberikan jaminan "tidak akan dikurangkan pahala orang yang sentiasa mempercantikkan amalan mereka". Renung-renungkanlah.



# TAZKIRAH MALAM TERAWIH 12 RAMADHAN

Perkongsian tazkirah malam ni aku boleh bahagikan kepada 4 topik. Semua kata-kata ustaz ni sangat bermakna bagi aku sebab tu la apa semua yang dia cakap aku tulis. Jadi aku pecahkan kepada 4 topik ok. Boleh eh? Nak bagi korang semua dapat hadam dengan baik tazkirah-tazkirah yang diberikan.


Topik pertama adalah tentang 2 jenis umat Nabi S.A.W yang ada di muka bumi ini. Dan 2 jenis golongan itu ialah :

  • Orang yang TIDAK PERNAH langsung mengingati Allah.
  • Orang yang SENTIASA berdoa dan mengharapkan rahmat Allah.

Topik kedua ustaz berkongsi satu hadis Nabi S.A.W iaitu "Telah datang Ramadhan yang mubarak kepada kamu". Dan berikut adalah pengisian yang aku dapat dari penyampaian ustaz:

  • Bulan Ramadhan ibarat menempah tiket sama ada ke syurga @ neraka kerana pada bulan ini pintu syurga dibuka seluas-luasnya dan pintu neraka ditutup serapat-rapatnya.
  • Ramadhan adalah peluang untuk kita merebut segala kebaikan yang ada.
  • Ramadhan juga mendidik manusia dengan masa.

Topik ketiga pula ustaz berkongsi tentang surah Al-Asr yang mana ada tiga perkara berkaitan dengan perkataan Al-Asr itu sendiri iaitu :

  • Demi waktu Asar. Yang mana masih ramai yang tinggal solat Asar sebab sibuk dengan urusan dunia. Jadi mereka itu tergolong dalam orang yang rugi.
  • Demi masa (umur). Yang mana masih ramai yang mensia-siakan umur mereka dengan tidak melakukan ibadat kepada Allah. Mereka juga tergolong dalam orang yang rugi.
  • Demi jus/pati yang diperah. Yang membawa maksud ramai yang tidak bersungguh-sungguh melakukan amal ibadat mereka dan gagal 'memerah' umur mereka untuk memantapkan iman. Jadi orang-orang ini juga tergolong dalam orang yang rugi.

Topik keempat ialah perbezaan antara orang yang pintar dan orang yang tidak pintar dari segi kawalan nafsu mereka.

  • Orang yang pintar adalah orang yang boleh mengawal nafsu mereka dan berusaha menyempurnakan amalan demi mencari syurga.
  • Orang yang tidak pintar ialah mereka yang tidak pandai kawal nafsu tapi bercita-cita mahu ke syurga namun sedikit pun tidak berusaha mencukupkan amalan mereka.



# TAZKIRAH MALAM TERAWIH 13 RAMADHAN

Malam ke-13 ni ustaz membincangkan tentang 4 jenis ujian yang Allah turunkan untuk menguji hamba-hambaNya. Dan ujian-ujian itu ialah :

  • Ujian Suruhan. Maksudnya amal ibadat yang wajib kita sebagai umat Islam lakukan seperti solat, puasa dan zakat. Walaupun wajib tapi masih ramai yang tidak tawadhu' menunaikan suruhan Allah itu.
  • Ujian Larangan. Maksudnya larangan yang Allah haramkan seperti zina, judi dan sebagainya. Walaupun telah dilarang, masih ramai yang tetap melakukannya.
  • Ujian Kesenangan. Maksudnya seperti kesihatan dan kemewahan harta benda yang dikurniakan Allah. Namun masih ramai yang alpa dan takbur sehingga lupa bersyukur kepada Allah.
  • Ujian Penderitaan. Seperti sakit, hidup susah dan kematian. Namun masih ada yang tidak insaf dengan penderitaan yang diturunkan malah semakin menjauhkan diri dari Allah dengan menyalahkan takdir dan tidak berusaha memperbaiki diri.

# TAZKIRAH MALAM TERAWIH 14 RAMADHAN

Err..tazkirah malam ni aku kurang jelas sebab suara ustaz tak berapa nak dengar dan beliau cakap sangat laju macam peluru. Jadi aku dapat tangkap sikit je la pengisian dari tazkirah beliau. Beliau membicarakan tentang amanah dalam beribadat dalam bulan Ramadhan.


Maksudnya di sini, jangan hanya berpuasa saje tapi solat tak buat. Sia-sia je la berpuasa kalau macam tu. Semata-mata menahan lapar dan dahaga. Orang yang amanah dalam beribadat di bulan Ramadhan akan berusaha memaksimumkan amalan-amalan mereka. Contohnya macam membaca al-Quran, solat terawih, bersedekah dan sebagainya tanpa meninggalkan yang wajib.



# TAZKIRAH MALAM TERAWIH 15 RAMADHAN

Malam ke-15 ni imam dari Mesir, Ustaz Sheikh Zakaria Othman yang imamkan solat dan beri tazkirah. Tazkirah beliau dalam bahasa omputih le. Tapi aku translate kan untuk korang supaya korang dapat faham ok. Pengisian dari tazkirah dia aku tulis dalam point la eh.


  • Kita wajib bersyukur kepada Allah kerana telah memberi kita nikmat Islam. Islam agama yang syumul. Agama lain selain dari Islam tidak akan diterima Allah. Bersyukurlah kita dilahirkan dalam Islam.
  • Kita perlu memanfaatkan setiap malam Ramadhan dengan ibadat-ibadat sunat yang lain seperti membaca al-Quran.
  • Bacalah al-Quran dan fahami isi-isinya kerana sebagai seorang Islam kita wajib memahami dan mempraktiskan al-Quran. Masih ramai yang baca al-Quran tapi tak memahami maksud ayat-ayat al-Quran. (Terasa hoi! Akulah tu.) Dan masih ramai muslim yang berzina, minum arak dan sebagainya kerana tidak praktis isi-isi al-Quran.
  • Selain membaca al-Quran, peliharalah hadis dan sunnah. Hadis menerangkan isi-isi al-Quran.
  • Jika al-Quran dan sunnah diikuti insyaAllah kita akan selamat di dunia dan akhirat.



# TAZKIRAH MALAM TERAWIH 16 RAMADHAN

Tazkirah dari ustaz malam ke-16 ni best la jugak. Dia selitkan lawak dalam setiap point yang dia sampaikan. Tapi sayangnya dia campur adukkan dengan politik. Rasanya beliau orang kuat PAS sebab asyik dok mention pasal PAS dan kutuk parti-parti lain. Tu yang buat aku macam tak berapa berkenan sangat. Tazkirah kot. Bukan ceramah politik. Huhu. Tapi takpe la. Aku kongsikan point penting dalam tazkirah dia saje la eh.


Tazkirah malam ini adalah berkenaan sifat mazmumah yang paling dibenci Allah iaitu sifat takbur atau sombong diri. Berikut adalah 3 sebab yang membuatkan manusia jadi takbur :

  • Keturunan. Contoh : Wan, Nik, Tengku dan sebagainya.
  • Pangkat. Contoh : Dato', Dr., Tuan Haji dan sebagainya.
  • Harta.
Kita tidak seharusnya menyombong diri kerana kita semua sama di sisi Allah. Nanti bila dah mati, kita dikafankan dengan kain putih yang sama juga. Masa talkin dibacakan pun takde sebut keturunan dan pangkat yang kita ada. Masuk dalam kubur pun bukan boleh bawa harta benda kita di dunia. Jadi sentiasalah merendah diri kerana itulah sifat yang Allah suka.



# TAZKIRAH MALAM TERAWIH 17 RAMADHAN

Malam ke-17 ini tazkirah adalah bersempena Nuzul al-Quran. Ustaz berkongsikan tentang 2 perkara iaitu adab ketika membaca al-Quran dan cara menghormati al-Quran. Kita divide kepada 2 point ok.


  1. Adab-adab membaca al-Quran:
  • berkeadaan suci dan mempunyai wudhu'
  • menghadap kiblat
  • mulakan dengan meminta perlindungan Allah dengan membaca "auzubillah hi minasy syaitoonirrajim"
  • baca "bismillahirrahmanirrahim"
  • bacalah dengan ikhlas kerana Allah Taala.
2. Cara-cara hormati al-Quran :

  • Sentiasalah meletakkan al-Quran di tempat yang sepatutnya.
  • Al-Quran bukan hiasan semata-mata.
  • Fahamilah al-Quran dengan membaca tafsir.
Bacalah al-Quran kerana setiap huruf di dalamnya yang dibaca akan menjadi mukjizat kepada manusia. Dan al-Quran lah yang akan memberikan syafaat kepada kita ketika hari kiamat nanti.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~



Tu dia punya panjang berjela entri perkongsian tazkirah kali ini. Maaf le sebab aku terpaksa gabung untuk 7 hari punya. Kalau tak asyik tertangguh je la nanti. Aku ni dah la pemalas nak update. Apa-apa pun harap perkongsian tazkirah kali ini dapat memberikan kita pengajaran dan sama-samalah kita bermuhasabah diri oke!






Bisik2 :: Sekejap je dah 18 hari kita berpuasa, kan?

Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)


KLIK UNTUK TINGGALKAN KOMEN

6 orang bagi nasihat:

Kumbang Jingga said...

bagus2 tazkirah ni hehe

~+aSma dAud+~ said...

kat kolej sini pun slalu buat tazkirah lps rakaat ke empat..kalau tak larat trun terawih pun boleh dgr lagi sbb bilik dkt ngan surau..kadang2 rasa malu nk buat benda lain kt bilik tu bila dengar org duk berceramah..

gadisBunga said...

thanks for sharing. :)

lagi 12 hari kita akan beraya, agak2 ramai tak lagi org yg akan dgr taskirah ni nanti. :)

Ieqa Swetluv said...

terima kasih atas perkongsian ini =)

naz said...

lama saya tak baca AL QURAN. :(

Namee Roslan said...

thank u for this. good read :)



 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com