Saturday, 13 August 2011

~Perkongsian Tazkirah Ramadhan #3~

Assalamualaikum. Hai!


Alhamdulillah. Dah entri yang ketiga aku kongsi tazkirah Ramadhan dengan korang semua. Sebelum tu, sesiapa yang belum baca entri sebelum-sebelum nya boleh la rujuk di link bawah ini.


Entri kali ni aku akan kongsikan tazkirah dari Malam Terawih ke-8 hingga Malam Terawih ke-10 ok. Jom muhasabah diri!



# TAZKIRAH MALAM TERAWIH 8 RAMADHAN

Malam ke-8 ini tazkirah ustaz hanya menyentuh satu topik je. Tentang muhasabah diri. Kita sebagai umat Islam perlu sentiasa memuhasabah diri supaya tidak terleka dan lalai dengan kehidupan kita di dunia. Memuhasabah diri adalah bertujuan untuk memantapkan iman kita. Jika seseorang umat Islam tidak pernah muhasabah diri, itu bermakna mereka telah jauh dari rahmat Allah.


Perkara utama yang WAJIB kita muhasabah diri adalah tentang amal ibadat kita terutamanya solat dan juga membaca kalam-kalam Allah (ngaji al-Quran le). Sudah cukup atau tidak amal ibadat yang kita lakukan seharian untuk menjamin kehidupan kita di akhirat kelak. Sudah sempurna kah atau masih tidak sempurna? Renung-renungkan ye kawan-kawan sekalian.



# TAZKIRAH MALAM TERAWIH 9 RAMADHAN

Malam ke-9 ni tazkirah pendek je. Ustaz tu duk tercari-cari bahan dia nak tazkirah dalam kitab die tak jumpa-jumpa. Dari awal sampai habes die selak-selak kitab die. Pastu sempat lagi buat lawak. Tapi dalam masa yang sama die duk berceloteh bagi tazkirah secara random la. Takde topik yang spesifik. Apapun, yang dapat aku simpulkan dari tazkirah random ustaz ni, dia berbicara tentang perpaduan umat Islam.


Kata ustaz, untuk terus menjamin Islam kekal kukuh sampai bila-bila di Malaysia, walau di mana kita berada, siapa pun kita dalam masyarakat, parti politik apa sekalipun kita sokong, kita semua sama sahaja di sisi Allah SWT. Takde beza walau sedikitpun. Kita tetap hamba Allah SWT yang diamanahkan untuk menjaga Islam. Jadi, sebagai umat Islam yang sayangkan agama Islam, kita semua sepatutnya harus bersatu walau apa keadaan sekalipun. Mampu tak rasa-rasanya kita semua nak bersatu dengan menolak perbezaan pendapat? Jika mampu, alhamdulillah. 




# TAZKIRAH MALAM TERAWIH 10 RAMADHAN

Tazkirah malam ke-10 ni disampaikan oleh seorang ustaz muda. Hensem gila woi! Ahaha. Astaghfirullah. Apa ni Shahada. Ehehe. Abaikan-abaikan. Aku memang cepat meroyan kalau tengok orang ensem ni. Kuikuikui. Tapi aku kagum la dengan beliau ni. Umur baru 19 tahun oke! Boleh bagi tazkirah di hadapan jemaah yang sangat ramai dengan yakin. Lancar sungguh beliau berbicara. Kebolehan yang Allah kurniakan untuk beliau. Semoga beliau terus berjaya. Katanya nak sambung pengajian ke Jordan. Mudah-mudahan dipermudahkan.


Berbalik kepada tazkirah yang disampaikan. Topik pertama adalah mengenai perbezaan sambut bulan Ramadhan umat terdahulu dengan umat kini. Katanya, orang kita sekarang ni bukan peduli sangat pun dengan kehadiran Ramadhan. Kadang-kadang langsung terlupa Ramadhan dah tiba. Ada sesetengah tu, puasa pun belum tapi dah sebok-sebok nak buat persediaan hari raya. Bukan nak buat persediaan sambut puasa. Betul kan? Berbeza dengan umat zaman Nabi dahulu. Ramadhan la yang paling di nanti-nantikan sebab nak merebut peluang berbuat amal ibadat untuk mengumpul sebanyak mungkin pahala. 


Topik kedua pula tentang penyebab dikatakan Ramadhan adalah bulan yang penuh dengan keistimewaan. Ada 3 sebab dan sebab-sebab itu ialah :
  • Allah nak tunjuk kasih sayang kepada hamba-hambaNya.
    • Contoh : Malam Lailatul Qadar. Yang mana malam ini adalah malam yang lebih baik dari 1000 bulan dan banyak syafaatnya.

  • Untuk mendidik manusia menjadi insan yang lebih berhati bersih :
    • kepada Allah SWT. 
      • Contoh : Hati merasa berat hendak melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah.
    • sesama manusia.
      • Contoh : Berbuat baik dan bersedekah kepada orang miskin.

  • Untuk kita servis @ perbaiki iman kita dalam 3 kategori :
    • akidah.
    • ibadat.
    • akhlak.


Itu sajelah tazkirah kita untuk sesi ketiga ini. Nanti kita sambung lagi ok. Aku akan terus berkongsi dengan korang semua tazkirah Ramadhan yang aku dengar sepanjang menunaikan solat Terawih kat masjid taman perumahan aku ini selagi aku belum uzur untuk ponteng pergi terawih. InsyaAllah. Semoga kita sama-sama dapat manfaat dari perkongsian aku ini. Berkongsi ilmu kan disukai Allah SWT. Aku memang suka berkongsi ilmu yang aku ada dan aku dapat dengan semua kawan-kawan aku. Nak kongsi saham akhirat. Selamat berpuasa semua. (^_^)



Bisik2 :: Jangan lokek jika berilmu. Berkongsilah semoga dapat manfaat bersama.

Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)


KLIK UNTUK TINGGALKAN KOMEN

8 orang bagi nasihat:

Zura said...

terima kasih ustazah sha...

♥CIK SHA♥ said...

ehehe..ape la akak ni..sha belum layak jadi ustazah lagi..cuma mahu berkongsi ilmu saje..^_^

Heidi Shafiq said...

semoga amalan kite ditera di bulan yg mulia ini.. ;)

syafiq_lomotech said...

lebih cantik kalau diberikan siapa yang memberi tazkirah tersebut :)

♥CIK SHA♥ said...

Heidi Shafiq::

insyaAllah..mudah-mudahan di terima Allah..

♥CIK SHA♥ said...

@syafiq_lomotech ::

maaf sebab tak dapat sertakan nama ustaz yg memberi tazkirah-tazkirah ini..saya ni duduk di kawasan jemaah perempuan..kurang jelas untuk melihat paparan nama ustaz yg memberi tazkirah di depan..cuma dapat kongsikan tazkirah yg disampaikan saje untuk manfaat bersama..

AyuE SurihanyOt said...

tolong azan kat telinga aku jap..gila malas aku nk gi tarawih..=P

embun d tengah malam said...

thank bagi ilmu



 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com