Wednesday, 10 August 2011

~Perkongsian Tazkirah Ramadhan #2~

Assalamualaikum. Hai!


Kita kembali ke segmen 'Perkongsian Tazkirah Ramadhan'. Untuk entri sebelumnya, sila la baca *di sini*. Ini adalah entri kedua untuk Malam 5 Ramadhan hingga Malam 7 Ramadhan. Aku tulis 3 dahulu ok. Walaupun aku catit setiap isi dalam buku catitan, sebelum penyakit nyanyuk aku datang baiklah aku taip pengisian-pengisian dari tazkirah yang aku dapat masa pergi solat terawih tempoh hari.


Hari ni dah 10 Ramadhan. Ada lagi 3 tazkirah tertangguh untuk 8 Ramadhan hingga 10 Ramadhan. Takpe takpe. Yang tu next entry aku share eh. Meh kite muhasabah diri dengan tazkirah yang ini dulu. Oh! Buat pengetahuan korang ustaz-ustaz yang bagi tazkirah setiap malam adalah berbeza-beza. Jadi tidak mustahil kalau ada pengulangan tazkirah yang diberikan. Jadi, kita ambil semuanya untuk memuhasabah diri ok!



#TAZKIRAH MALAM TERAWIH 5 RAMADHAN

Malam ke-5 ni tazkirah terbahagi kepada 2 perkara. Perkara pertama tentang sifat manusia dan perkara yang kedua tentang sejarah dan peristiwa yang telah berlaku di bulan Ramadhan. Jadi aku bahagikan kepada 2 bahagian la eh. Antara pengisian tazkirah yang aku dapat kongsikan ialah:

  • Sifat manusia yang mudah lupa dan alpa.
    • Walaupun dah berkali-kali mendengar kuliah agama atau tazkirah yang sama, masih boleh lupa lepas beberapa jam mendengarnya. 
    • Bila dengar tazkirah, rasa insaf menebal dalam diri dan berazam nak berubah. Tapi masa mula-mula je macam tu, tak lama lepas tu lupa terus. Nanti ulang balik perangai yang lama. Tetap tidak insaf dan tidak berubah.

  • Sejarah dan peristiwa di bulan Ramadhan. Hanya beberapa peristiwa sahaja yang sempat disentuh oleh Ustaz dan antaranya ialah:
    • Rasulullah SAW menerima wahyu di Gua Hira'.
    • Ayat Al-quran pertama iaitu surah Al-Alaq diturunkan.
    • Siti Khadijah isteri Nabi SAW memeluk Islam.
    • Siti Khadijah wafat.
    • Peristiwa Israk Mikraj.
    • Perang Badar.


~Sentiasa muhasabah diri untuk memperbaiki diri dan iman kita.~



#TAZKIRAH MALAM TERAWIH 6 RAMADHAN

Malam ke-6 ni ustaz berkongsi satu hadis yang menceritakan tentang doa para malaikat ke atas 3 golongan orang yang rugi dan Nabi S.A.W telah meng'amin'kan doa tersebut memohon supaya dimakbulkan Allah. Dan 3 golongan orang yang rugi itu ialah :
  • Orang yang tidak berselawat ke atas Nabi S.A.W.
  • Orang yang tidak berbakti kepada kedua ibu bapa.
  • Orang yang mana tidak memanfaatkan kedatangan bulan Ramadhan.


Ustaz juga turut berkongsi beberapa kelebihan berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W yang dijanjikan oleh Malaikat Jibril, Mikail, Israfil dan Izrail serta janji Allah SWT. Berikut adalah kelebihan yang dijanjikan :
  • Malaikat Jibril a.s berjanji untuk memimpin tangan orang yang banyak berselawat semasa hendak melalui siratulmustaqim di akhirat nanti.
  • Malaikat Mikail a.s berjanji mahu memberi orang yang banyak berselawat minum air dari telaga al-Kautsar di syurga.
  • Malaikat Israfil a.s berjanji akan sujud kepada Allah supaya dosa-dosa orang yang banyak berselawat diampunkan.
  • Malaikat Izrail a.s berjanji akan mencabut roh orang yang banyak berselawat seperti mengambil roh para anbiya'.
  • Allah SWT akan mempermudahkan urusan kehidupan orang yang banyak berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W.



#TAZKIRAH MALAM TERAWIH 7 RAMADHAN

Ustaz yang bagi tazkirah malam ke-7 ni 'best' sangat-sangat. Aku sendiri tak tahu kenapa aku tersentuh sangat malam ni dengar tazkirah dan suara ustaz ni. Tambah-tambah bila dia seru kami para jemaah beramai-ramai beristighfar. Dengar suara beliau yang mengetuai istighfar pun dah buat aku syahdu. Bila aku ikut istighfar sama, lagi bertambah syahdu. Dada sebak yang amat. Mata pun berkaca-kaca. Dan..aku menangis woi! Uhuhu. Nampak sangat dosa aku berkoyan-koyan dan menggunung tinggi. *Menangis lagi*


Tazkirah malam ni, ustaz berkongsi satu hadis Nabi S.A.W yang menceritakan tentang 4 perkara yang perlu diberi keutamaan dan diperbanyakkan dalam bulan Ramadhan ni. Dan 4 perkara itu ialah :
  • mengucapkan kalimah tauhid La ilahailallah.
  • beristighfar.
  • berdoa memohon syurga Allah.
  • berdoa mohon perlindungan dari neraka jahanam.

Ustaz jugak ada share satu resepi. Resepi jus kurma. Kata beliau jus kurma ni minuman yang paling bagus sebab banyak zat berbanding minuman lain. Untuk para lelaki, minuman ni lebih bagus dari tongkat ali. Ustaz tu la kata. Kuikuikui. Tapi jus kurma ni kena buat sendiri la ye. Bukan yang ready made dah ade jual macam kordial kat pasar raya tu. Cara-cara nak buat jus kurma ni begini ye kawan-kawan :
  • Sediakan 4 bahan utama iaitu kurma, susu, badam dan serbuk kulit kayu manis. (secukupnya)
  • Blender kesemua 4 bahan tersebut. Jangan lupa nak blender tu bubuh le air sikit ye.
  • Tuang dalam jag. Bubuh la ketul ais sikit kalau nak minum sejuk. Dah siap untuk diminum. Ehehe.


Alhamdulillah. Berjaya jugak aku tulis kembali semuanya. Untuk tatapan aku jugak buat muhasabah diri sendiri. Aku ni pun mudah lupa sikit. Dosa dah le banyak pulak tu. Uhuhu. Semoga apa yang aku kongsikan dapat beri manfaat kepada korang jugak eh. Sama-samalah kita memuhasabah diri dan perbaiki di mana yang ada kekurangan. Tamat sudah perkongsian tazkirah ramadhan kita untuk sesi kedua. Kita jumpa kat next entry pulak untuk sesi yang ketiga ok!



Bisik2 :: Berkongsi-kongsi ilmu besar pahalanya. Semoga dapat manfaat bersama.

Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)


KLIK UNTUK TINGGALKAN KOMEN

0 orang bagi nasihat:



 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com