Sunday, 6 March 2011

~Aku ALERGIK dengan...~

Assalamualaikum!




Kalau korang nak tahu, aku ni ada sedikit ALERGIK dengan beberapa perkara/benda. Mungkin sedikit pelik la kot alergik aku ni ha. Tapi tak tahu la kot2 ada jugak yang alergik sama dengan aku. Jadi hari ni aku nak share la dengan korang penyakit alergik aku tu. Moh kite!







#1 :: Aku ALERGIK dengan Pasar Malam


Haa! Kalau nak tahu, aku paling TAK SUKA pergi pasar malam. Alergik gila! Aku rela tunggu dalam kereta dari nak turun pergi bersesak2 kat pasar malam tu. Rimas oh! Orang ramai sangat. Aku tak suka tempat bersesak2 macam tu. Lemas gila. Huhu.

Bukan la bermakna aku tak pernah jejak kaki pergi pasar malam. Memang pernah. Tapi seboleh-bolehnya aku cuba elakkan dari pergi tempat tu. Tapi kalau orang yang bawak dan aku terpaksa jugak ikut, aku cuba la gagahkan jugak kaki ni nak melangkah kat pasar malam tu.

Kenapa aku tak suka pergi pasar malam? Sebab utama ialah sesak dengan orang ramai la. Pastu pernah ada pengalaman buruk kat pasar malam. Kena raba dengan malaun mana ntah. Sejak dari hari tu la aku terus alergik nak pergi pasar malam. T_T





#2 :: Aku ALERGIK dengan Salesgirl


Bukan semua salesgirl la. Yang jenis suka mengekoq pungkoq aku p ushar barang2 kat kedai dia. Pastu kalut2 tanya aku nak apa. Pastu sebok suggest itu ini kat aku. Hoi! Tak suka betul la. Spoil mood aku nak bershopping tau. Ingat aku ni nak mencurik ke? Ingat aku ni tak reti nak bertanya ke kalau ada yang aku berkenan. Haishh.

Aku memang alergik habes la kalau jumpa salesgirl yang macam ni. Kalau aku masuk je kedai pastu ada salesgirl datang terpa kat aku, memang terus aku keluar dari kedai tu. Kui3. Padan muka! Elok2 aku nak masuk shopping, kot ade yang berkenan nak sambar, terus tak jadi, kan ko dah rugi. Sebok lagi sape suruh. Kui3.








#3 :: Aku ALERGIK dengan Durian


Huii. Yang ni memang aku alergik habes la. Bau die je dah boleh buat aku pening. Pernah sekali tu masa pergi Cameron Highlands, paksu aku tibai p beli durian. Pastu letak dalam bonet kereta. Memang lepas tu satu kereta bau muntah aku pulak la. Dah la pening nek jalan berlekuk2, dah tu dengan ada bau durian lagi, memang terbaek la aku muntah2 sampai satu plastik besau. Muahaha. Sian kat aku kan?


Mesti ramai kata aku rugi. Tak merasa nikmat makan durian. Ntah la weh. Dulu masa kecik2, aku rasa aku makan je durian. Tapi durian Siam la sebab arwah abah dulu kalau balik dari Gerakan kat Bukit Kayu Hitam mesti die bawak balik durian Siam sama. Durian Siam tak macam durian Malaysia kan? Durian Malaysia lembik2. Durian Siam die kental tak lembik. Pastu takde bau sangat kot. Sebab tu aku lalu makan durian Siam masa kecik2. Lepas arwah abah meninggal memang tak pernah rasa dah durian Siam.


Durian Malaysia memang aku tak lalu. Bau die saje dah boleh buat aku mual. Tapi tapi tapi, yang peliknye aku ni, TEMPOYAK boleh pulak aku sental. Ape saje yang ada kaitan dengan tempoyak aku boleh makan. Sambal tempoyak, masak lemak tempoyak, ikan bilis goreng tempoyak. Pelik kan? Encik CH cakap aku alien. Durian tak makan, tapi tempoyak yang orang peram boleh pulak makan. Hahaha. Nak buat camne. Aku memang pelik pun. (-_-)"




#4 :: Aku ALERGIK dengan Bunyi Bingit


A'ah. Aku tak boleh dengar bunyi bingit contohnye macam pasang lagu kuat yang amat sampai nak pecah dinding. Konsert2 tu contohnye. Memang aku tak pernah la jejak kaki lagi. Takkan pergi kot. Lagipun aku kan alergik tempat sesak dan berhimpit2 ni. Tambah2 ada bunyi yang bingit. Lagi la aku tak boleh tahan. Semak pale + pening.


Dulu masa belajar kat universiti, kawan aku selalu ajak pergi tengok Battle of the Band yang pihak U anjurkan. Memang aku tolak mentah2. Aku tak suka dengar bunyi bingit alat2 muzik tu ha. Tambah2 kalau depa main lagu rock. Pastu nyanyi menjerit2. Tambah pulak dengan peminat2 yang menjerit2 tak hengat dunia kat bawah pentas. Huisshhh. Tak boleh tahan. Tapi kalau setakat tengok konsert dalam TV tu takde hal la. Volume kan kite boleh kontrol sendiri. Hek3.







#5 :: Aku ALERGIK dengan Asap Rokok


Huishhh! Yang ni memang menjadi kepantangan aku la. Pendek kata, kalau lelaki tu hensem macam mana pun, sekali aku nampak die merokok, memang terus aku blacklist. Misal kata dia mengorat aku pun memang takkan dapat la. Bhahaha. Perasan HOT pulak aku ni. Tapi honestly memang aku tak suka lelaki yang merokok. Rejected! Nasib baik encik CH tak merokok. Kalau tak, lama dah aku reject beliau. Kui3.


Aku memang tak tahan dengan bau asap rokok. Sesak nafas tahu. Kalau kat kedai makan, ada lelaki yang lepas makan je terus on lighter bakau rokok, aku berdehem2 dan batuk2 tanda aku tak suka. Kira tu bagi warning la. Lagipun kan ke salah merokok di kawasan awam. Tak paham2 bahasa betul la perokok2 ni. Tak suka betul aku dengan golongan ni.


Tapi, bukan la aku takde berkawan dengan golongan ni. Ramai je kawan2 lelaki aku yang merokok. Itu lantak suka hati dorang la. Janji bila keluar dengan aku, sila jangan merokok depan aku. Tak tahan sangat nak merokok, sila pergi jauh2 dari aku kalau taknak aku membebel tak henti2. Nasib baik kawan2 aku jenis paham ke'alergik'an aku ni. Bila dengan aku dorang memang sedaya upaya takkan merokok la depan aku. Bagus2! Silalah berhenti merokok tu ye kawan2 lelaki ku. Tak baik untuk kesihatan tahu. Hek3.




#6:: Aku ALERGIK dengan bau badan busuk


Maaf le. Bukan sengaja nak mendiskriminasikan golongan2 ni. Cuma aku memang tak tahan la. Hidung aku ni sensitif sket. Uhuk2. Sori la ye. Jangan la marah aku kalau tetibe aku tertutup hidung. Ade je kat tempat kerja aku yang ade bau badan ni. Memang kuat gila bau badan mamat tu. Kadang2 rasa macam nak hadiahkan je perfume banyak2. Dah la suka sakat aku. Kadang2 bila geram macam nak terlepas je cakap. Tapi tak sampai hati. Aku masih lagi menjaga adab tutur kata aku. Terpaksa je la tahan nafas. Wuuu.







#7 :: Aku ALERGIK dengan orang berkuku panjang


Bagi aku, orang yang berkuku panjang ni pengotor. Hek3. Maaf le. Tapi aku tak suka la tengok kuku panjang. Lawa ke simpan kuku panjang? Geli la aku. Aku kalau jumpa orang berkuku panjang ni kan, rasa macam nak volunteer je tolong keratkan kuku depa. Kuku aku tak pernah panjang. Baru tumbuh sikit aku dah kerat. Memang tak sempat nak nampak kuku putih yang panjang tu. Dah la kalau potong kuku rapat je. Hehehe.


Sebenarnye sebagai orang Islam, tak elok kita simpan kuku panjang. Kalau tak salah aku, berdosa kalau simpan kuku panjang. Lagipun setan suka bergayut kat kuku yang panjang2 ni. Dah tu mesti berlambak kuman dalam kuku tu. Euuuww. Geli betul. Macam mana la korang yang kuku panjang ni istinjak dan makan eh? Amik air wudhu sahih2 tak sah kalau air tu tak masuk dalam kuku yang panjang tu. Err. Pendek kata, berkuku pendek la senang cerita. Bersih dan kemas.






Err..cukup la 7 je kot. Malas dah nak fikir. Rasanye kalau nak hurai semua banyak kot lagi yang boleh buat aku alergik. Ada ke yang sama alergiknye dengan aku? Biasa la. Kita kan manusia biasa. Ada benda yang kita suka, ada benda yang kita tak suka. Semua manusia macam tu. Aku pun tak terkecuali jugak la. Tapi jangan jadikan benda yang kita tak suka tu untuk menjatuhkan orang lain pulak. Tak baik tu! Kita semua ada kekurangan. Itu kenyataan. Jaga perbuatan, jaga pertuturan. Tak suka macam mana sekalipun, jangan jadikan itu alasan untuk berbuat sesuatu yang boleh buat orang pulak alergik dengan kita. Ok!



Bisik2 :: Semua orang ada penyakit ALERGIK tau. (^_^)

Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)


KLIK UNTUK TINGGALKAN KOMEN

6 orang bagi nasihat:

theblabber. said...

geli kot tgk gambar kuku tu. aku rasa semua orang pun alergik dgn perkara2 yg ciksha alergikkan tu.

al-lavendari said...

kita serupa kecuali satu .. saya sangat tidak alergik kat durian. kalau awak tak nak, pass kat saya.

yang paling saya alergik ialah asap rokok .. mata dan hidung akan segera berair kalau terkena.

Anonymous said...

asenya xde r pelik sngt pe yg di'alergik'kan tuh bab bleh dktakan sume tu bnyk gak org yg tak ske kot..

♥CIK SHA♥ said...

the blabber ::

hoho..geli kan tengok kuku tu?scary kot..T_T


tapi rasenye, tak semua orang kot ade alergik macam saye ni pada certain2 part..tapi memang ade la yang same alergiknye macam tu..hehe..


kalau lah semua orang alergik macam ni, aman kot hidup..takde la konsert, takde la orang merokok, takde la orang simpan kuku panjang,takde la pasar malam, takde la orang makan durian, takde la orang nak pergi shopping, dan semua orang badan bau wangi..hehehe..kan?

♥CIK SHA♥ said...

al-lavendari::

saye memang alergik dengan durian la uncle..sedih betul..tengok orang lain makan nikmat je..saye jangankan nak makan, bau pun dah tak boleh..T_T


saye pun paling alergik dengan asap rokok tu..tapi masih ramai je yang merokok kan?

♥CIK SHA♥ said...

tanpa nama::

memang tak pelik mana sangat..saje je tulis pelik tu..hehe..

memang ade yang alergik macam saye ni kan?sape yang alergik macam saye ni boleh la geng skali..ki3..



 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com