Friday, 18 February 2011

~SUSUK HALAL?~

Assalamualaikum!


Err..aku masih belum mengantuk walaupun dah nak dekat jam 3 pagi padahal hari jumaat masih hari bekerja. Jadi tetiba jari terasa gatal2 nak menaip entri baru. Jadi marilah kita bercerita pasal menda alah yang tersebut di atas. SUSUK.


Menatang ape sebenarnye 'susuk' ni? Aku pun tak tahu asal usul benda ni datang dari mana. Kenapa orang panggil 'susuk'? Adakah sebab menda tu perlu diCUCUK. Oh! Mungkin jugak la kan. CUCUK=SUSUK. Tokmoh yang memula perkenalkan susuk ni tak reti nak sebut cucuk betul2 kot masa zaman dolu2. Jadi die tersasul sebut 'cucuk' tu 'susuk'. Boleh jadi jugak kan? Ahahaha.


Disebabkan nak tahu dengan lebih lanjut pasal asal usul kejadian 'susuk' ni, maka aku pun buatlah kajian dengan meminta pertolongan 'abe G'. GOOGLE lah! Oit2! Aku buat kajian ni bukan la sebab aku teringin nak pakai menda alah tu weh. Nauzubillah. Mintak dijauhkan la benda2 khurafat tu. Aku sekadar mencari info je nak berhujah kat belog ni ha. Kang kata tak berinformasi pulak belog aku ni ha kan bercakap takde sumber rujukan. Ki3.



Wokeh! Berbalik kepada topik. Setelah membuat beberapa kajian, aku dapat la sedikit info tentang susuk ni. Rasanya pemakaian susuk ni bermula dari Indonesia. Sebab artikel yang aku jumpa kebanyakannya penerangan dalam bahasa Indo. Susuk ni jugak ada macam2 jenis. Ada susuk pemikat, susuk pesona, susuk kewanitaan, susuk suara, susuk mata, susuk pengasih, susuk cantik, macam2 lagi la. Berlambak betul! Tak larat aku nak sebut satu-satu. Aishoo.


Lepas tu, menda alah yang digunakan dalam pemakaian susuk ni pun ada macam2 jugak. Emas, perak, berlian, besi, intan, mutiara, bla bla bla. Hoi! Berjenis-jenis la benda pendek kata. Ikut suka nak pakai jenis apa pun katanya. Tempat2 yang biasanya dipasang susuk ni macam kat kening, pipi, dagu, tengkuk, tempat alat sulit, paha, betis, pungkoq, pusat, lengan, tapak tangan dengan breast. Pendek kata dekat satu badan la kat mana2 yang rasa berkenan nak di'susuk'an.


Bila dah pakai tu, ada pulak pantang larang die yang kena ikut. Kalau 'terlanggar' pantang tu, nasib la labu. Merana la badan. Malas pulak aku nak taip apa dia pantang2 menda tu. Cari sendiri la. Kui3. Pastu maklumat yang aku jumpa boleh pulak diterangkan kononnya pakai susuk ni banyak manfaat dia. Erk? Terkedu terus aku. Manfaat ape ke benda nye la dah terang2 pakai susuk tu HARAM dalam ISLAM. Aiyoyo karavale! Astaghfirullah'al-azim.


Takde maknanye la pakai susuk tu boleh buat ko nampak cantik selamanya, laki tergila2 kat ko sorang je sebab 'makan dalam' sedap, suara gemersik sokmo sampai terngiang-ngiang kat telinga orang, bla bla bla. Benda tu semua SEMENTARA je weh. Dah nak mati nanti seksa kot kalau tak sempat nak buang susuk tu. Tak takut ke?


Oh oh! Tetibe aku teringat drama SUSUK lakonan Dynaz Mokhtar kat tv3 dulu dengan filem SUSUK lakonan Ida Nerina. Perggghhh. Seram kot tengok. Menakotkan! Sebab kalau dah pakai susuk tu konfom2 la ade 'pendamping' yang melekat sama dekat diri tu kan. Dah kire menyekutukan Allah la tu sebab bersekongkol dengan syaitan laknatullah. Tapi2, kenapa masih ada ramai yang mengaku ISLAM teringin dan terhegeh2 nak pakai susuk ni walaupun depa tahu menda tu HARAM? Hmmm.


Hah! Korang nak tahu tak SUSUK APA YANG HALAL yang komfom akan buat wajah korang awet muda, cantik, berseri-seri dan sejuk mata orang memandang? Bukan takat tu je, Allah pun makin sayang, malaikat pun suka dekat. Nak tahu? Susuk yang dimaksudkan tu ialah.....


AIR WUDHU'


Haaa. Rajin2 lah berwudhu' ye. Tapi jangan berwudhu' saje tapi amalan2 wajib macam solat 5 waktu tu tak buat pulak. Takdo maknanye la gitu kalau takat amik wudhu' semata-mata weh. Memang takdo la ke'seri'an cahaya keimanan kat wajah tu. Mimpi yo la!






Sebenarnye aku dapat idea nak tulis pasal ni lepas tengok drama komedi bersiri "NUJUM SIBER" kat tv2 malam tadi. Episod kali ni pasal susuk2 ni la. Berdekah-dekah aku dengan mak gelak tengok cerita tu. Dalam lawak2 pun cerita tu LOGIK dan ada pengajaran yang dia sampaikan secara direct. Paling aku suka part tok nujum tu tulis surat layang kasik kat artis pompuan yang mintak dia pakaikan susuk tu. "Wajah cik maya dah cukup cantik dah. Tak payah la nak pakai susuk2 yang HARAM ni. Susuk yang paling bagus ialah ambil air wudhu'. Barulah wajah cik maya penuh dengan nur keimanan." Haha! Lebih kurang macam tu la isi surat die aku rasa. ;p


Semoga kita semua tak terjebak la dengan benda2 khurafat macam ni. Syirik tahu. Semoga Allah sentiasa melindungi kita semua. Bersyukurlah dengan apa yang Allah dah anugerahkan pada kita. Pakai susuk semata-mata nak cantik, nak suara jadi sedap, nak orang pandang tak lepas, semua tu tak bagi apa2 faedah pun. Kalau ada yang bagi alasan pakai susuk sebab nak cari rezeki, ketahuilah bahawa 'rezeki' yang dicari tu TIDAK HALAL. Memang takkan kaya sampai bila2 dan hidup makin 'sempit' malah tidak diredhai Allah sampai mati. Nauzubillah.



Bisik2:: Zaman moden sekarang pun masih ramai orang percaya benda2 khurafat macam ni kan?

Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)


KLIK UNTUK TINGGALKAN KOMEN

11 orang bagi nasihat:

ARC™ said...

yey! another useful tips hehe. dlu cikgu aku slalu cakap pasal air wudhuk ni...patutlah ramai awek lekat kt aku...sbb xtinggal wuduk kot hahahha

err laki ade susuk x?

♥CIK SHA♥ said...

eh?patut muke ko berseri2 ek..kui3..

bagus2..amalkan selalu..tapi solat jgn tinggal yo..hehe..

laki pun ade jugak yang pakai susuk weh..susuk die sama je dgn pompuan dok pakai..tapi yg salu pakai susuk ni pompuan je aku rase..punye gile nak cantik,nak sore sedap,nak laki pandang tak lepas..aishooo..T_T

ARC™ said...

xtinggal bhai solat gua....lambat tua dela tp xsengaje :(

geli gle laki pon pakai susuk

♥CIK SHA♥ said...

kikiki..biase ah tu..aku pun kekadang 'ter' solat lambat..T_T

takpe..janji jgn tinggal solat sudah..

serius weh..ade tau..aku pon geli gak bile tahu ade gak laki yg pakai susuk..salu laki pakai susuk sebab nak kebalkan badan dan wat ehem2 die power..T_T

Heidi Shafiq said...

wudhuk itu yg terbaik.. :)

ARC™ said...

oh ade eh?wa nak gak
amek air smayang xlh wat ehem2 power kan?hahahha

ARC™ said...

btw mane review kak limah ko...aku xjmpe

FarhanaFabulous said...

tiap2 hari ana pakai susuk halal ni..sangat mujarab !

AyuE SurihanyOt said...

asfan:: geli aihh tekak aku baca komen hang yg ataih sekali tu.. haha

aku penah dengaq jugak bila pakai susuk ni tak boleh makan pisang berangan ka pisang apa tah..heh seksa betoi nak jd cantik..bersederhana sudah la..cantik sangat pon susah jugak kang menimbulkan fitnah pulak..

miss lolly a.k.a luvfareda said...

wudhu bkn aje halal tapi wajib.. keh keh

ARC™ said...

ayuerobin: ah ko dengki! hahahhaha



 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com