Saturday, 27 February 2010

trend perkahwinan zaman sekarang..kahwin cerai macam mainan je..


aku terima nikahnya NOOR SHAHADA BINTI MOHD FAUZI
dengan mas kahwinnya RM1111 tunai!!

hoho..cik sha angau..aku harap 'cinta hati' leh le lafaz ayat keramat ni time akad nikah nanti..takde sekat2..takde gagap2..sekali lafaz je terus aku sah jadi isteri dia..ngeh3..angan2 tinggi melangit cik sha ni..hok3!!



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


nape aku tetibe je cakap pasai lafaz2 nikah ni??sebab aku rasa musykil dan hairan dengan fenomena kawen cerai zaman la ni ha..senang2 je nak kawen..pastu senang2 je cerai berai..macam main celukcak je..ingat kawen ni benda main2 ke??tak paham betul aku..

depa lupa ka time nak wat kenduri kawen duit abes beribu2 sebab nak buat majlis grand kemain..jemput orang mai sampai beratus2 kad kawen p edar..tup2 2-3 tahun kawen dah cerai..pastu, depa lupa ka time nak akad nikah bukan main ketaq perot..macam ada butterfly dok terbang2 dok kibas2 sayap dalam perot tu..berpeluh takyah cakap la..meleleh2 macam ayaq terjun..berjurai2 kat dahi..abes basah2 baju kat ketiak..tangan nak salam tok kadi pun sejuk kemain macam ais..bila dah sah jadi suami isteri..senang2 je lafaz cerai pulak..haishhhh...


time akad nikah ketaq2 nak lafaz ayat ni..
"aku terima nikahnya ******* dengan mas kahwin RM**** tunai!!"


dah cemuih dengan pasangan, macam peluru lafaz ayat ni kluaq..
"aku ceraikan engkau **** dengan TALAK 3!!!"


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

aku perhatikan..budak2 la ni suka kawen awai2..abes je belajaq takdan nak cari kerja dah kawen..kadang2 dalam dok belajaq lagi tu dah kawen dah..kawen guna duit mak pak pulak tu..ye la..dah baru abes blajaq dan dok belajaq lagi..kerja pun belum..mana nak mai duit??cuba mai habaq kat aku sat..ke depa buat loan nak kawen??huh..kawen hutang tuh weh..pas kawen pikiaq nak bayaq hutang loan lak..tak habes bayaq lagi, anak dah berderet susun kat belakang pungkoq..kadang2 dah bercerai berai dah..tapi hutang kawen dak langsai2 lagi..

hmm..bukan la aku nak kata salah kawen awai ni..orang tua dulu2 pun umoq 15 dah jadi bini orang dah..17 dah jadi laki orang..tapi dulu lain weh..zaman dulu tak macam zaman la ni..orang dulu2 kawen sebab depa dah master bab2 rumah tangga ni..sebab tu orang2 dulu kawen kekal sampai abes umoq..budak2 la ni kawen sebab ape??sebab nafsu kot..tak sabaq nak 'berasmara dana'..nak merasa 'nikmat' tu macam mana..bila dah rasa cemuih bye2 la jawabnya..bukan nak pikiaq sangat pun pasal tanggungjawab..hal2 rumah tangga pun dak master kadang2..tapi bab 'kat katil' master bukan main..tu la budak2 zaman la ni..pemikiran banyak yang terpesong..kawen kebanyakannya sebab nafsu la..

tapi orang yang dah berumoq pun ramai gak yang suka bercerai berai ni..dah kawen berpuloh2 tahun..anak2 dah besaq panjang..tetiba nak bercerai berai pulak..adoi..umoq dah 'senja' pun ada masa nak pikiaq pasai cerai berai ni..buang masa ja pakcik makcik oi..baik pikiaq nak buat ibadat lagi bagus..umoq bukan makin muda..ntah bila2 ja Allah nak tarik nikmat bernafas tu..kang tak sempat lak nak bertaubat..amal pun baru seciput..camna nak hadap Allah masa kat 'sana' nanti..asyik dok bz hal cerai berai ja masa atas dunia..



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


pasai pa la boleh berlaku penceraian ni??ni antara sebab2 glamer yang selalu depa bagi bila nak bercerai..


1-kami dah tak serasi lagi..dah takde jodoh..nak buat macam mana..
cik sha membebel::pala otak ang!!nak salahkan jodoh lak..tak serasi konon..masa dok hangat bercinta tak ingat dunia tu.."ang la kekasih awal dan akhir aku..ang memang tercipta untuk aku..kita sangat serasi..ang sangat2 memahami diri aku..aku rasa ang la jodoh aku..jom kita kawen.."ayat kemain berbunga2..pastu baru 2-3 tahun kawen nak cerai bagi alasan macam kat atas tu pulak..ceit..podah!!tak bleh pakai punya..


2-masalah kesihatan pasangan masing2..subur atau tak subur..
cik sha membebel::hei..sebelum ang kahwin kan dah wat pemeriksaan kesihatan..
dah tahu pun awal2 masalah kesihatan masing2..
sebelum kawen.."takpe la sayang..kita boleh usaha berubat.."
dah kawen.."ang mandul..tak boleh bagi aku zuriat..nyesal aku kawen dengan ang..kita bercerai!!"macam tu pulak dah..



3-masalah ekonomi..suami takdak kerja, hutang berlambak..
cik sha membebel::aloh2..sebelum kawen tak pikiaq pulak no..dah kawen ngungkit2 lak..nak kawen berhutang pun takpa..janji dapat kawen..las2 terbeban dengan hutang nak cerai2 lak..
sebelum kawen.."sayang jangan la risau..rezeki ada kat mana2..nanti pas kita kawen mesti rezeki kita murah..mana tahu nanti abang dapat kerja pasni.."
dah kawen.."abang ni pemalas la..kerja tak nak..dok mengulaq ja..saya tak tahan dah hidup dengan abang..ceraikan saya sekarang jugak!!"



4-main kayu tiga..curang la maksudnye tu..
cik sha membebel::ui..kata sayang bagai nak rak..kekaseh hati sampai akhir hayat..takdak pengganti yang lagi hebat..satu2nya yang bertakhta dalam hati..tup2, curang lak dah dengan pasangan masing2..alasan curang.."isteri saya dah tak 'meletop' macam dulu..dah tak 'power' dah..sebab tu saya cari lain..yang lagi 'bergetah'..lagi cantik!".."suami saya asyik sibuk je dengan kerja..sampai nafkah 'batin' saya pun dia tak tunaikan..saya sunyi..sebab tu saya cari lain yang boleh ubatkan kesunyian saya.."aiyo!!gila betoi..


hoh..macam2 lagi la alasan yang aku rasa macam tak munasabah je depa ni bagi..nak hurai satu2 kang mau berjela2 entri aku ni..ni pun dah berjela aku rasa..kan aku ni kalau dah dapat membebel tak reti nak berhenti..konfom2 terlebih muatan panjang..hak3!!


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


memang la soal jodoh pertemuan ajal maut Allah dah tentukan sejak azali lagi..tapi kita kan boleh berusaha untuk elakkan perkara2 yang tak elok macam ni terjadi..Allah pun dah berkata.."Aku tidak akan mengubah nasib sesebuah kaum, melainkan mereka yang mengubahnya sendiri"..maksudnya dalam konteks ni, kita leh berusaha memperbaiki diri kita supaya takda la berlaku kes2 kawen cerai ni banyak sangat..dah tu bukan ke Allah membenci perbuatan cerai berai ni..bergoyang tiang Arasy kat 'sana' tu..

camna nak banteras kes kawen cerai ni ye??ni antara perkara yang boleh dititikberatkan..
1-tetapkan niat nak berkahwin kerana Allah..insyaAllah memang takde la terpesong tang mana2..kalau berkahwin sebab nak penuhi tuntutan nafsu semata-mata..memang tak ke mana la 'masjid' yang dibina tu..tu yang leh jadi cerai berai ni..

2-mantapkan ilmu agama dari semasa ke semasa..lagi bagus kalau sama2 berniat ke arah tu..belajaq ilmu agama sama2..suami kan besar tanggungjawab nak mendidik isteri dan anak2..tapi jangan la p menuntut yang bukan2 lak..kang terpesong tak pasai2 ja..p belajaq kat kelas2 agama yang bertauliah ye..lagi bagus kalau ikut kelas agama yang pejabat agama buat..

3-memahami dan mendalami ilmu rumah tangga..faham tanggungjawab dan peranan masing2 sebagai suami dan isteri..ni tuntutan agama tau..wajib lak tu sebab nanti masa kat 'sana' kita akan disoal balik..tak takut ke??

4-persediaan mantap dari segi ekonomi..haa..yang ni sangat2 penting..kalau tak, mahu bergoyang keharmonian rumahtangga..memang betul Allah dah jamin bahawa rezeki akan datang bila kita berkahwin..tapi kena la berusaha jugak..mana ada rezeki boleh datang bergolek kalau tak berusaha..ingat tu..

5-teknik berkomunikasi yang mantap..kalau ada apa2 masalah berbincang la sebaik mungkin..dari segi kewangan ke, seksualiti ke, ape2 je masalah..jangan p bergaduh lak..pastu p libatkan lak orang luar(ahli keluarga @ sapa2 je) masuk campur..hmm..konfom2 pastu mesti bercerai berai sebab dok kena 'cucuk2'..bahaya ni tau..belajarlah untuk berkomunikasi dengan bijak..baru selesai masalah..

owh..banyak lagi la cara2 yang boleh dipraktikkan..tak tersebut..rasanya yang ni pun dah cukup kot..ni antara perkara2 utama la yang aku cuba huraikan..harap2 dapat bagi ilmu kat kawan2 yang lain..aku pun dok belajar jugak..sebab aku pun belum kawen..hehehe..meh kita share2 ilmu sama2..kalau angpa rasa ada maklumat @ pendapat yang lain..bagitau la ye..



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


cuba la angpa perhati statistik JAKIM wat ni..berapa ramai yang bercerai berai??ni statistik tahun 1995-2007..tahun 2008-februari 2010 ni ntah berapa ramai lagi dah bercerai berai la gamaknye..
**klik untuk pembesaran maksimum**

sedih kan tengok situasi camni??yang jadi mangsa tentulah anak2 kecil yang tak tahu ape2..mak pak depa dah tak pikiaq dah pasai depa time ni..sian depa..baru nak kenal dunia dah terima nasib tak elok sebab fikiran singkat mak pak depa..tapi tu lah hakikatnye..tak bagi kahwin awal sat g p wat maksiat lak sampai ter'boroi'..dah berdosa lak sebab berzina..tup2, dapat anak luar nikah..pastu jadi lak kes buang2 anak..hoh!!macam2 kes betul..dunia dah akhir zaman ni macam2 perkara tak elok berlaku..tu pun ramai lagi yang tak sedaq diri..hmm..


bisik2::takutnye nak kawen!!harap2 benda2 macam ni tak terjadi la kat aku nanti..uhuk2!!




Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

~misi menyelamat~

bangun pagi2 aku dah kena bertugas jadi penyelamat..haish..disebabkan rasa sayang dan prihatin, aku wat je la dengan rela hati..biarlah aku terpalit dengan bau busuk..aku tak kesah..janji depa selamat..selagi aku tak selamatkan depa selagi tu la aku susah hati..hangin la jugak dengan depa ni..pagi2 dah bagi mulut aku bising membebel2..hadoi..


nak tahu ke apa yang aku kena selamatkan ni??manusia terperangkap dalam kebakaran kah??owh tidak!!depa 2 ekoq ni la yang telah membuatkan aku terpaksa menyeluk tangan aku dan mengorek2 dalam 'lubang' itu..'lubang' apa eh??lubang jamban la weh..mahu aku tak hangin..tangan aku yang comel dan halus mulus ni aku kena masukkan dalam lubang najis tu nak angkat makhluk 2 ekoq ni naik..eeeuuuwwww..nak tak nak aku terpaksa la weh..sayang kan makhluk 2 ekoq ni sangat2 punya pasai..


tu la misi menyelamat aku pagi2 ni weh..menyelamatkan hamster yang terperangkap dalam lubang jamban..ntah macam mana depa boleh terkeluaq dari sangkaq..pastu p masuk lak dalam 'kolam renang' berbau 'harum' tu..haish..pelik btul..dah la tinggi jamban tu..camne la depa ni leh panjat..musykil betul aku..abes satu rumah aku geledah cari depa tadi bila adik aku cakap hamster hilang..tak jumpa2..last2 adik aku p skodeng dalam lubang taek tu ada depa dok berenang2 dalam tu..nasib bek idop lagi..ntah bila masa laki bini ni p masuk dalam tu..grrrr..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

ni gambar depa 2 ekoq pas aku mandikan..dah busuk bau taik p berenang2 dalam lubang tu..angpa ingat tu kolam renang??aish..hangin tul aku tau..padan muka angpa kena tonyoh dengan aku..len kali wat la perangai lagi..dah rupa alien aku tengok angpa..keding semacam takda bulu..haha..



ni pulak pas aku dah lap2 depa bagi kering sikit..pastu aku buh dalam sangkaq depa balik..salin habuk2 kayu yang baru bagi wangi sikit bau sangkaq depa..ni depa dok keringkan badan depa..dok jilat2 bulu depa yang basah tu..aku pedulik hape..dah bau taik kat angpa..aku mandikan la angpa..rasakan..owh..lupa nak habaq..laki bini ni aku dah bagi nama..laki nama ahmad bobo..bini nama nur momo..hak3!!comel tak nama depa??


haa..ni la 2 ekoq makhluk yang bijak pandai sangat p terjun dalam 'kolam renang' tuh..nasib baik hidup lagi..tadi masa dok cari depa tu aku dah hangin2 dah..dengan sakit perot nak terberak..pagi2 bangun memang la rasa nak terberak aku ni..hak3..nasib baik aku tak p melepaskan 'hajat' aku time tu..kalau tak mau mampus dah kot depa 2 ekoq ni..kui3..cik sha pengotoq..dapat kesan je depa dalam tu terus terbantut niat aku nak p berak..terus la aku memulakan misi menyelamat..nasib baik paham bahasa gak depa 2 ekoq ni..aku suh depa panjat masuk dalam senduk yang aku jolok dalam lubang tu depa panjat sekoq2..bijak tapi terlebih bijak sangat..tu la yang boleh p berenang dalam tu gamaknye..depa ni buas kalau angpa suma nak tau..buas tak kena tempat..huh!!


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


meh layan gambaq laki bini ni sebelum kejadian depa terperangkap dalam lubang jamban tu..aku nak perkenalkan depa 2 ekoq ni kat angpa semua..




gambaq ni depa 2 ekoq baru pandai nak main menatang alah yang dok pusing2 tuh..ala..roda mainan depa la..tengok la tu..punya la peraq sampai berebut2 nak main..memang nak tergelak tengok aksi depa..ang tendang aku, aku tendang ang balik..berebut punya pasai..hak3!!ada aku rakam aksi depa dok berebut main ni..tapi malas la nak buh..sat g angpa terdengar suara aku yang 'merdu' dok terkekek2 gelak..hik3..


ni masa depa 2 ekoq dok 'bergurau senda' laki bini..hak3..bini dia ni agresif sikit..suka p 'serang' laki dia dulu..sat g laki dia balas, dok keras ketung 'asyik' punya pasai..hok3..aku slalu terskodeng depa ni 'bergurau senda'..ampun2..ngeh3..


yang ni pulak masa aku dok kemas sangkaq lama depa..nak pindahkan depa masuk sangkaq baru yang besaq sket..merajuk laki bini ni..ang tidoq penjuru tu..aku tidoq kat penjuru ni..kui3..comel gilo..bulat ja depa tidoq..


last sekali..ni la rumah baru depa..besaq..tu nampak dak ahmad bobo dok peraq sekoq2 dia..abes satu sangkaq dia explore..bini dia dok tidoq dalam rumah kuning tuh..ahmad bobo ni buas yang amat sangat..suka wat aksi stunt bergayut sebelah tangan kat jaring2 sangkaq tu..dah rupa gimnas dah aku tengok kalau dia wat perangai dia tuh..hoho..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

itu saje la kisah menatang2 kesayangan aku ni..ahmad bobo dan nur momo..hik3..nanti aku cerita pasai kucing2 yang pernah hadir dalam hidup aku pulak..uik??pencinta binatang betul cik sha ni..hoho..pas ni leh bukak zoo la..huk??


bisik2::kalau tak sebab depa ni aku pun tak bangun lagi kot tadi..dan takde la entri pasai depa..muahaha..jom mandi..nak p spital lak ni jaga tok aku..huuu..


Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

Friday, 26 February 2010

~propaganda memperbodohkan orang Islam~

hoh??terkejut badak cik sha baca email yang di'forward' oleh kawan cik sha ni..cik sha rasa cik sha patut la kongsi dengan kawan2 blogger cik sha yang len..uhuk2!!kesahihan email ni cik sha kurang pasti la..tapi rasanya mungkin ada kebenaran la kan..orang kafir ni macam2 je agenda depa nak sesatkan orang islam..cuma satu pesanan cik sha..berwaspada lah selalu..berfikir ikut logik akal dan berpegang teguh kepada ajaran agama Islam dan sunnah Nabi Muhammad SAW..


ni adalah kandungan email tersebut..baca dulu sampai habes..then, fikir2 kan..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

RENUNG-RENUNGKANLAH DAN SELAMAT BERAMAL…
Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasullulah:

"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil."

Antara 'barangan mereka' yang telah dijadikan ikutan oleh kebanyakan dari kita.
1. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam. tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut kafir ke nak ikut nabi kita? Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

2.
Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi dit tangan mereka.

3.
Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.
4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.

5.
Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat, contohnya coke dan maggi. Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi). Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum.

6
. Untuk pengetahuan, para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
semua ayat kat atas tu cik sha copy sebijik macam dalam email..takde adjust tang mana2..apa pendapat kawan2 semua??huhu..actually, cik sha memang terkejut sangat dan macam tak percaya je..tapi mungkin juga ada betulnye..pandai2 la fikir ye kawan2..muhasabah diri orang kata..yang elok jadikan taudalan..yang tak elok kita jadikan sempadan..

bisik2::yang last sekali tu cik sha memang x sangka la..uhuk2!!cik sha suke minum air soya..konon2 nak bagi kulit halus mulus..uwaaa..

Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

~terapi jiwa dan minda~


pejam celik pejam celik dah masuk 12 RabiulAwal..sekejap betul masa berlalu..kan??rasa2 nye semua kawan2 blogger Islam yang lain tahu 12 RabiulAwal ni ari ape..ye tak??tentulah ari ni ari yang paling bersejarah bagi kita umat Islam..iaitu hari keputeraan Nabi Muhammad SAW..alhamdulillah..Allah masih panjangkan lagi umur kita semua untuk kita sama2 mengingati dan berselawat ke atas baginda SAW..

oleh sebab tu..(eh2..terskema lak..hehe..) cik sha nak ajak kawan2 semua sama2 berselawat ke atas baginda SAW..meh ramai2 kita berselawat..click play button kat bawah ni eh..




semoga kita sama2 dapat menghayati keindahan berselawat ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW..insyaAllah..ade tak kawan2 blogger cik sha yang nak pergi perarakan Maulidur Rasul nanti??pergilah..takde yang salah pun..malah harus dan berpahala lagi..selagi takde pembaziran dan aktiviti2 yang melanggar hukum syariat..tapi kena beringat2 lah ye..jangan berlebihan2 sangat..


ingat pesan Baginda SAW.."janganlah kamu terlalu mengagung-agungkan aku seperti mana mereka(Kristian) mengagung-agungkan Nabi Isa a.s..aku hanyalah manusia biasa juga seperti kamu dan merupakan hamba kepada Allah SWT.."petikan ayat ni cik sha terbaca dalam paper Mingguan ari ahad yang lalu..takde la sama sebijik..tapi lebih kurang macam tu la bunyi nye..ayat yang sebenar cik sha tak berapa ingat sangat..harap maaf ye..

nak tahu lebih banyak sejarah hari keputeraan Baginda SAW..silalah ke website ini ye..al-azim.com..ade macam2 maklumat..bulan RabiulAwal ni bukan sahaja hari keputeraan Baginda SAW..tapi ade macam2 lagi peristiwa bersejarah dalam bulan RabiulAwal tau..contohnye, Baginda SAW dilantik menjadi Rasul Allah pada bulan ini..Baginda SAW juga wafat dalam bulan RabiulAwal..kalau nak tahu lagi, ringan2kan jari klik kat website yang cik sha sebut tadi tu eh..


..SALAM MAULIDUR RASUL..
bisik2::jangan masa hari keputeraan Baginda SAW je kita berselawat eh..bila2 masa terluang amal2kan lah berselawat selalu..ganjaran pahala memang tidak terkira..yang penting ikhlas dan tawadhuk la ye..berselawat merupakan terapi yang terbaik untuk ketenangan jiwa dan minda..tak percaya, cubalah!!!


Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

Tuesday, 23 February 2010

~lab setori by tailor switch~

ahahaha..aduhai..gelak pecah perot cik sha tengok vid clip ni..sengal betul..tailor swicth a.k.a taylor swift celop..kah3! taylor swift celop ni lelaki yo..macam nyah je dah cik sha tengok die dressing cenggitu..hak3..


amaran!!!video ni sedikit lucahs le bagi cik sha..tang kat katil tu..astaghfirullah..adui la..hahaha..tapi muke penyanyi nye memang tak bleh blah..nyanyi dengan penuh semangat lagi tu..meh tengok..






link vid ni cik sha dapat dari blog Mai.Punya.Celoteh..p la kat blog die kalo nak tengok lagi gambar2 hot "lelaki" yang dah bertukar jadi pompuan..cun gilos! kalah pompuan..jeles cik sha yang kurang nak cun ni ha tengok depa..memang nampak pompuan abes weh..


bisik2::elok2 jadi lelaki nak tukar jadi pompuan lak..apo la..

Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

~aksi terlampau dalam kereta~

Hmm. Meh aku nak crita sket pasal kejadian ni. Hal ni terjadi tadi malam masa aku on the way nak balik rumah lepas habes ngajar kelas tuisyen. Owh, hari ni aku g ngajar tuisyen kat pusat tuisyen melati kat mount eskine Gurney. Kat tanjung tokong nu. Jauh dari rumah aku. Tapi ni just kerja part time aku je. Bile pusat tuisyen tu panggil gantikan cikgu yang asal ngajar baru aku pergi ye. Sehari dapat la dalam rm50. Boleh la. Part time je pun. Hee..




Habes kelas tadi kul 10, aku malas nak drive ikut jambatan so aku decide nak naik feri je. Lagipun lagi dekat kalau dari jeti nak ke rumah aku. Dan dari tempat tuisyen tu nak p nek feri pun dekat gak. Kalau nak p ke jambatan jauh jugak la. So, masa nak tunggu feri datang tu aku lepak2 je la dalam kereta sambil makan roti. Dah kebuloq gila dari siang tak makan ape2. Pagi2 terus pergi hospital jaga tok. Pukul 5 petang gerak g tempat tuisyen. Kelas start dari kul 6 petang sampai 10 malam. Memang tak sempat makan dan aku pun tak berapa lalu nak makan sebab dok risau pikir pasal tok.




Nak dijadikan cerita. Tengah dok layan makan roti sambil melalak2 dalam kereta, mata aku ni pun melilau la tengok sana sini. Sekali terpandang kat cermin pandang belakang. Nak tengok kereta kat belakang la konon. Kot ade pakwe hensem. Then, tetiba aku terpandang sesuatu yang tak sepatutnya aku tengok. Haish. Ini tak tahu la nak cakap ade akal ke tak. Amat2 la budus. Dalam kereta pun leh jadi 'kerja'. Then kat tempat awam dan terbuka macam tu pulak. Nak kata suami-isteri..tak kot. Kalau suami-isteri yang sah takde nye la nak wat 'kerja' macam tu. Huh! 'Otak sempit' betul.




Nah tengok dulu gambar yang aku berjaya snap ni. Harap maaf la tak berapa nak clear. Maklum la henpon cap ayam je. Malam lak. Memang tak berapa nak jelas le. Tapi aku dah hi-lite kat gambar tu bagi angpa nampak.



*klik untuk tumbesaran*



Masa aku terpandang tu aku rasa pelik. Eh? Apasal pompuan tu macam semacam je. Aku usha lagi dan lagi. Tetiba ade kepala makhluk terangkat. Hoh? Jantan! Ntah jantan tu wat ape kat pompuan tu aku tak tahu. Nampak macam 'asyik' semacam je pompuan tu. Then ingat dah habes aksi depa. Pastu depa berciom2 mulut lak dah bagai nak rak. Aku alih pandangan. Tengok kat luar ternampak ade budak tengah lalu. Ahhh sudah! Bebudak ni nampak ke ek? Hati aku berkata-kata. Hish. Ape ke hal la depa ni. Hati aku rasa macam nak kuar kereta p ketuk cermin kereta depa je. Seyes rasa macam tu. Tapi takde keberanian. Kang tetiba aku kena belasah lak. Dah la aku sensorang. Wuuu...






Ok. Ni gambar tadi aku fokuskan. Nampak tak? Pompuan tu pakai tudung kaler putih. Kepala dok senget tengah 'asyik' giler. Pale laki tu ade kat bawah. Tak tahu 'kerja' ape die wat. Huh! Nak termuntah tengok. Aku pun keluar dari kereta. Lepak kat luar jap. Lama sangat feri nye nak sampai. Kang habis lak minyak kan. So, aku lepak jap kat luar la. Kang wat dosa mata lak tengok 'benda2' tak elok camtu. Live weh! 1st time aku tengok. Berpinau mata.





Haa..ni la kereta tu. Yang kancil kat depan tu la kereta aku naik. Pinjam kereta makcik. Mula ingat nak naik moto sendiri je. Tapi maksu tak bagi. Balik dah lewat malam2 camtu. Kang kena kejar dengan mat rempit lak. Naya je. So, aku pinjam kereta makcik. Kereta kaler itam tu la. Plat nombor PHP 7*7*. Amik ko! Dengan nombor plat kereta aku hafal. Pasni kalau ade eksiden nombor plat kereta ni yang kuar. Dah tahu la sebab ape leh eksiden. Sebab wat maksiat dalam kereta tu la tu.




Seyes aku rasa bukan suami-isteri weh. Ish3. Ape la depa ni. Kemaruk sangat2 sampai dalam kereta kat tempat public pun leh jadi kerja. Tak malu betul. Haish. Bukan niat aku nak meng'aib'kan depa ni ha. Tapi dah berlaku depan mata sendiri weh. Saja nak bagi peringatan kat diri sendiri dan kawan2. Aku pun bukan la baik sangat. Kadang2 terlepas laku jugak. Tapi nasib baik la aku dengan 'cinta hati' jauh. Leh elak benda2 yang leh wat maksiat ni. Takot!


Pada mereka yang belum berkahwen tapi dah ade pasangan. Tolong la jangan wat maksiat macam ni di tempat awam. Lagi la di tempat tersembunyi. Jangan! Tak tahan sangat kawen je. Tak mampu nak kawen, puasa la dulu. Leh elak2 benda macam ni dari berlaku.




Bisik2:: Dah takde malu agaknye depa ni kan? Tempat public pun leh jadi sasaran..T_T


Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

Monday, 22 February 2010

~keadaan makin kritikal..wuu..susah hati~

sekarang cik sha ade kat hospital..tengok2 kan tok..owh..cik sha tak cerita lagi kan..tok masuk hospital lagi..dah seminggu masuk ari ni..ari isnin masa raya cina tu tok masuk hospital dah..masa tu cik sha ikut naik ambulans skali..bapak laju la driver ambulans tu bawak..smpai cik sha terjatuh dari kerusi masa ambulans tu belok..sakit bontot cik sha..apo la..


haa..cakap pasal naik ambulans..walaupun drebar tu pasang siren sikit punya bingit tlinga..orang2 awam yang tengah dok drive kebanyakan nye langsung tak amik peduli pasal bunyi siren tu..selamba badak je drive macam biasa..sikit pun tak berganjak ke tepi..huh!! langsung tak de kesedaran sivik..ntah2 kot ade kecemasan ke..depa tu tak fikir ka..pelik betul cik sha rasa..hmm..tapi tak semua la..ada jugak yang bagus..tapi tak banyak..yang banyaknye yang tak bagus..ntah ape2..


macam biasa..bila tok masuk hospital..cik sha la yang paling banyak berkorban masa jaga tok kat spital..hmm..cik sha malas nak komplen banyak2..macam cik sha cakap dulu..selagi cik sha boleh berbakti untuk tok..cik sha akan buat yang terbaik..sebab mungkin sekarang cik sha bersusah payah jaga tok..korban masa suke2 cik sha walaupun cik sha memang bukan jenis suke bersuka ria ni..mana tahu nanti2 berkat apa yang cik sha buat ni rezeki cik sha melimpah ruah pasni..mana la nak tahu kan??semua tu kerja Allah..


keadaan tok cik sha pun macam dah kritikal je..pagi tadi sampai, cik sha tengok depa dah pasang tong oksigen kat tok..semalam takde lagi..tok jadi sesak nafas lak sekarang ni..susah hati cik sha tengok..huuu..angpa suh cik sha baca yassin??dah berkali2 dah cik sha buat..tiap kali pas solat..cik sha mai baca yassin kat sebelah tok..nurse2 pun dah tengok pelik..tapi cik sha peduli ape..baca yassin tak semestinya untuk orang meninggal je..tuk orang yang sakit pun kita leh baca..tapi tu la..tengok tok bernafas sesak2 macam sangkut wat cik sha jadi nervous je..maksu dengan mak angkat cik sha dok mesej suh cik sha bisik La ilahaillah kat telinga tok..tapi cik sha tak sampai hati..macam mintak tok cik sha pergi cepat je..huhu..ape patut cik sha wat lagi ni??


bisik2::cik sha risau sangat2 dengan keadaan tok..harap takde ape2 berlaku..kawan2 tolong doakan yang terbaik untuk tok cik sha eh..FYI, tok cik sha dah umo 82thun..
die sakit
tua..huu..


Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

~kelebihan berwudhu'~

hmm..boleh tak aku nak berbicara perkara yang islamik sikit??aku takde la hebat dalam bab2 agama ni..tapi aku suka belajar..benda ni sebenarnye lama dah aku dok terfikir..selalu je dok berlegar2 dalam pale otak ni ha..setiap kali pas amik wudhu' mesti persoalan ni akan muncul..dan secara otomatik, otak aku akan mencari2 jawapan nye sendiri..

sebelum aku bagitau ape jawapan yang aku dah dapat..meh kita sama2 hurai dulu fakta tentang wudhu'..aku rasa semua orang tahu..ade ke yang tak tahu amik wudhu'??harap2 takde la ye..kita diwajibkan mengambil wudhu' jika ingin menunaikan solat..antara lain wudhu' diwajibkan jika kita mahu melakukan solat2 sunat, tawaf di Baitullah, sembahyangkan jenazah, sujud tilawah @ sujud syukur dan menyentuh al-Quran..

syarat2 sah wudhu' pulak ada 6 perkara..islam..mumayiz (tahu beza baik buruk sesuatu perbuatan)..menggunakan air mutlak..bersih dari hadas2 besar (haid,nifas,junub)..bersih anggota badan dari benda2 yang boleh menghalang air wudhu' terkena pada kulit, rambut, kuku (cat kuku, pewarna rambut, maskara, lipstik dsb)..tahu beza yang fardhu dan yang sunat..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


rukun2 wudhu' pun ada 6 perkara jugak..meh kita semak sama2..
1-NIAT :: diniatkan dalam hati dan dibacakan waktu hendak mula membasuh muka.. 2- MEMBASUH MUKA :: meratakan air ke seluruh muka dari dahi sampai ke dagu dan dari telinga kanan hingga telinga kiri..(3 kali)
3-MEMBASUH KEDUA TANGAN HINGGA KE SIKU :: mulakan dari siku ke hujung jari dan didahulukan dengan tangan kanan kemudian tangan kiri..(3 kali)
4-MENYAPU AIR KE KEPALA :: menyapu air di anak rambut atau sekurang-kurangnya tiga helai rambut atau seelok-eloknya ke seluruh kepala..(3 kali)
5-MEMBASUH KEDUA KAKI :: mengalirkan air di kedua kaki, pastikan air diratakan pada celah-celah jari kaki, tumit hingga ke buku lali..mulakan dengan kaki kanan kemudian kaki kiri..(3 kali)
6-TERTIB :: mengikut turutan di mana yang dahulu didahulukan dan yang kemudian dikemudiankan..



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


meh kita tengok lak perkara2 yang disunatkan ketika berwudhu'..
1-menghadap kiblat
2-membaca "A'uzubillah himinasyaitonirrajim" dan "Bismillah hirrahman nirrahim"
3-basuh kedua telapak tangan hingga ke pergelangan tangan
4-berkumur dan bersugi
5-masukkan sedikit air dalam hidung dan kemudian dihembus kembali
6-sapu air di kepala
7-pusing2kan cincin di jari jika pakai
8-basahkan janggut dan misai dengan air sehingga rata
9-basahkan jari-jari tangan dan kaki
10-dahulukan anggota sebelah kanan kemudian baru anggota sebelah kiri
11-ulang 3 kali basuhan
12-jangan minta bantuan orang untuk menuangkan air ketika berwudhu'

13-jangan bercakap
14-jangan dilap air wudhu' tetapi biarkan ia kering sendiri
15-baca doa selepas berwudhu' setelah selesai



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

ni pulak perkara2 yang boleh membatalkan wudhu'..
1-keluar sesuatu dari qubul dan dubur (kencing, najis, angin, mazi, mani, darah dsb)
2-tidur yang tidak tetap kecuali jika terlena sekejap ketika duduk
3-hilang akal disebabkan mabuk,pengsan,pitam,gila,sawan dsb
4-menyentuh kemaluan manusia atau dubur dengan telapak tangan
5-bersentuh kulit antara lelaki dan perempuan tanpa berlapik kecuali dengan muhrim
6-murtad


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


lastly, kita tengok pulak perkara2 yang sunat untuk kita berwudhu'..antaranya seperti berikut..
1-sehabis keluar darah dari hidung
2-sesudah mengantuk
3-hendak berjalan jauh
4-sehabis ketawa terbahak-bahak
5-ragu-ragu dalam berwudhu'
6-sehabis berkelahi, mengumpat, memaki, mencaci, mengadu domba @ berkata kesat
7-kerana hendak tidur siang @ malam
8-hendak membaca al-Quran dan berzikir
9-hendak Iktikaf dalam masjid
10-hendak mengajar ilmu
11-menziarahi kubur
12-memegang @ mengusung mayat
13-ketika sedang marah



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


ok..siap dah semua kita berbicara pasal wudhu'..meh aku nak bagitau ape yang aku fikirkan pasal kelebihan2 kita amik wudhu' ni satu persatu..kenapa kita kena basuh seluruh muka dan menyapu air ke kepala??..apa yang aku nampak, bila kita buat, air muka kita akan nampak berseri2 dan macam ada nur..dengan tu jugak kita boleh mencuci dosa yang wajah kita dah buat..contoh: ada orang puji2 kecantikan muka kita sampai orang boleh terangau dan fikirkan yang bukan2 hanya dengan melihat wajah kita sahaja..selain tu, kita dapat mencuci dosa yang mata kita dah buat..contohnya macam tengok perkara2 yang tidak sepatutnya..menyapu air ke kepala mungkin untuk menyejukkan kepala kita dan sekaligus otak kita boleh berfikir dengan lebih waras..ataupun mungkin boleh menghapuskan dosa yang dah rambut kita buat sama ada kita sedar atau tidak..contoh: pakai tudung tapi tak sedar ternampak rambut terjulur keluar sedikit dari tudung..

kenapa kita disunatkan berkumur, membasuh telinga dan mencuci hidung??sebab..dengan berkumur kita leh cuci dosa2 mulut kita kalau2 kita ada termengumpat, termaki, terkeji atau cakap perkara yang tidak2..dengan membasuh telinga kita mungkin dapat menghapus dosa yang telinga kita dah lakukan macam mendengar orang mengumpat ke, terlebih dengar lagu2 yang lagha ke..bila mencuci hidung pulak, kita dapat la mencuci dosa hidung kita kot2 kita terhidu bau2 yang tidak sepatutnya macam terbau masakan daging khinzir atau terhidu bau arak..

bagaimana pulak dengan tangan dan kaki??haa..yang ni pulak, kita boleh mencuci dosa tangan kita yang mungkin terambil hak orang atau tersentuh benda2 yang tidak patut disentuh..kita jugak boleh mencuci dosa kaki kita yang mana mungkin kita terlangkah masuk di tempat2 yang lagha atau terlangkah benda2 yang tidak patut..

hmm..yang tu la yang pale otak aku ni terfikir selalu..suke benar fikir benda2 cenggitu cik sha ni..hehe..tapi tu la aku..suka berfikir bagi otak aku penat..huahua..ade2 je la cik sha ni..huh..tengok la tu..entri selalu je panjang berjela2..hik3..sori sume..wiiii..lari!!



bisik2::bila 'cinta hati' tanya aku dah mandi ke belum..selalu aku jawab dah..5 kali sehari lagi tau mandi..amik wudhu' tu kira macam mandi la..hak3..tak senonoh betul cik sha ni..

Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

Friday, 19 February 2010

~meh kite jawab soalan exam sama2~

ala..ni yang den maleh ni..kena tag dengan my BFF, cik hanumhae..saje je nak suh i buang masa kan u ni buddy??menci tau i!!!ok2..memandangkan i sayang u..i turutkan kemahuan u tu..aiseh..ber "i" "u" lak cik sha ni..uwekkk..haha..


1st time cik sha main tag-tag ni..x pernah2 weh..nda reti mo main ba..kui3..hoh!!merepek2 je cik sha ni..kalau tulis entri takde bebel2 tak boleh ke??dah2..p wat cepat soalan2 tag tu..cik hanumhae..sile la ang baca jawapan kepada soalan2 tag yang ang suh aku jawab nih..hoho...


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

~1st Q :: where is your cell phone?~
ni ha tercongok kat sebelah dok cas..bateri dah kiok..tapi harus di sebelah ye..nanti 'cinta hati' mesej2 senang nak reply..tapi skang die dah kroihh2..huh!!


~2nd Q :: relationship?~
2nd daughter for my mom..lil sis for my big sis..big sis for my lil sis..
soulmate for my soulmate..wink2!!^_^


~3rd Q :: your hair?~
haip2!!aurat..xleh bgtau..babap kang!


~4th Q :: work?~
part time nurse for my grandma..part time teacher for my lil bro(kazen lo)..part time zoologist for my hamsters (ahmad bobo dan nur momo)..fully 'penganggur terhormat'!!!hak3..


~5th Q :: your sister?~
i'm in the middle..both of my big n lil sis has married oredi..


~6th Q :: your favourite things?~
ermm..what huh??kalau jawab 'diri sendiri' boleh tak??hak3..


~7th Q :: your dream last night?~
owh..sumpah tak ingat..aku tido mati dowh..letak je pale atas bantal..baru baca2 surah takdan habes dah hanyut..sedo2 mak kejut suh bangun subuh..kui3..


~8th Q :: your favourite drink?~
of coz la MILO AIS!!!my fevret drink..sampai pernah kena tegur dengan akak kafe masa kat kampus..tak sempat order die dah sebut dulu..
akak cafe:"milo ais kan dik!!jangan minum milo ais sangat..nanti dapat anak kaler coklat.."
aku:(monolog dalaman)huh??ade kaitan ke??x logik betul..suke saya la nak minum milo ais pun..sebok je akak ni..
hahaha..sampai akak tu dah tahu fevret drink aku weh..


~9th Q :: your dream car?~
hmm..belum pikir lagi..skang xdo wit nak pikir pasal kereta idaman..dah ade wit nanti baru nak pikir dan wat pilihan..hehe..tp 'cinta hati' cakap nak belikan aku kereta sorong yang tayar 1 tu..pastu nanti die sorong je aku..hampeh sungguh!!


~10th Q :: your shoes?~
owh..kaki aku boleh la tergolong dalam kaki yang comel2..saiz 4@5 la..ikut jenis kasut..hee..susah nak cari kasut yang cantik2 sebab jarang yang ade saiz kecik2 macam kaki aku..sungguh haru..huhu..


~11th Q :: your fears?~
lost the feeling of love..owh tidak!!


~12th Q :: what do you want to be after 10 years?~
a good daughter that can take care of my mother when she getting older..a 'mithali' wife for my husband..a good mom for my childrens..a great businesswomen insyaAllah..


~13th Q :: who did you hang out with last weekend?~
melepok di rumah ngadap telebisen..saya bukan jenis kaki rayau..harap maaf..


~14th Q :: missing?~
my childhood's life..my friends..my arwah abah..T_T..and ofcoz my soulmate..


~15th Q :: what are you thinking about right now?~
bila rezeki aku nak dapat kerja datang..nak kumpul wit nak kawen..nak bayar hutang PTPTN..nak besarkan rumah mak..nak jadi kaya..arghh..macam2 ade dalam pale otak..


~16th Q :: favourite colour?~
owh!!i'm so addicted with PINK..but i do love WHITE,BLUE,PURPLE and other soft colours too..sometimes BLACK also can attract my attention..


~17th Q :: love?~
love my mom..love my family..love my Allah..love my Islam..love my prophet Nabi Muhammad SAW..love my soulmate..


~18th Q :: so who want to share their one? how about?~
sape2 yang nak jawab sila la tag diri sendiri dan jawab ye..cik sha malas nak tag-tag orang lain..hohoho..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


fuhh!!berjaya jugak cik sha jawab semua soalan2 tag ni ha..cik hanumhae..adakah ang berpuas hati dengan jawapan2 aku ni ha??sila bagi markah penuh ye..jenuh nak jawab tau..banyak beno soalannye..macam jawab exam lak..haha..


ok la..dah lewat ni..cik sha mahu melabuhkan tirai mata..nite kawan2 blogger semua..jom tido!!zzz...


bisik2:: macam syiok lak main jawab soklan2 tag ni eh..kui3..
Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

Thursday, 18 February 2010

~khas buat follower cik sha yang ke-100 dan ke-101~

huh!!terus weng2 pale otak tengok cerita PENUNGGU GUNUNG RAYA td..tak faham sepatah haram pun..hak3!!4 orang mimpi menda yang sama tiap2 malam..mimpi telaga..mimpi pompuan mati anak(pontianak)..mimpi pokok besau..mimpi 4 orang budak tesangkut kat pokok besau tu..yang peliknye dah beso baru mimpi dan kena ganggu..apakah???hoh..memang tak faham..tapi aku leh layan sampai habes konon2 kot2 nanti faham..tapi hampeh je tak faham2 jugak..kui3..takpe2..minggu depan kite tengok lagi eh cik sha..


hooray!!!my follower dah 1001 orang..ok..cik sha tipu..hehe..macam la glamer sangat..jangan nak perasan la cik sha..ang ingat ang tu glamer dan cantik macam cik hanis zalikha??cik GT??cik epal?? cik lolly??owh..sila sedar diri sekarang..kang kena lempang laju2..huhu..ape2 pun cik sha nak ucapkan bebanyak la trime kaseh kepada mereka2 yang sudi follow blog cik sha yang ntah ape2 ni ha..banyak membebel je..entri kalau muatan panjang tak melebihi had memang tak sah..bebel berjela2..tapi ade jugak orang nak follow..huhu..sangat terharu...baru nak masuk 3bulan umur blog cik sha ni..dah ade 101 orang follow..walaupun xde la ramai sampai beribu2 macam mereka2 yang glamer itu..tapi cik sha bersyukur ada yang berminat dengan karya bebelan cik sha..muahaha..kepada 101 orang yang memfollow blog cik sha ni "AI LEBIU" la..hehe..


entri ni khas tuk follower cik sha yang ke-100 dan ke-101..siapa ya mereka berdua ni??ok..setelah cik sha skodeng2 balik blog depa 2 orang ni..meh cik sha nak perkenal siapa depa ni..jeng2..



ini follower cik sha yang ke-100..


nama blog diberi "MP3 TERBAIK"..tuan punya blog nama Mr. Azmie..memang 100% berkaitan mp3 je dalam blog ni..macam2 lagu ada kalau nak download..percuma ok!tapi lagu2 mp3 yang cukup terbaik saja la tuan empunya blog ni bubuh..hehe..eh..tapi jangan susah hati..korang leh gak request lagu mp3 ape yang korang nak..dengan berbesar hati tuan blog akan publishkan tuk korang..silalah lawat blog beliau ok kalau ade sape2 yang nak download lagu mp3..






yang ni pulak follower cik sha yang ke-101..


aloh2..comel nye anak kucing tu..harap maaf..cik sha memang pecinta kucing..hehe..ok..pemilik blog ni bernama cik diane..blog diberi nama "THE COLOURS OF MINE"..eh2..macam nak dekat nama blog cik sha lak..hik3..blog cik diane ni lebih kepada personal mengikut pada pandangan mata kasar cik sha..tapi ade jugak cik diane selit2kan info2 yang mungkin ade faedahnya buat pembaca2 blog beliau..blog beliau ni nampak girlish sket bagi cik sha..ade bunge2..kaler pink..comel2..sesuai dengan umo beliau yang baru 19 tahun..blog beliau ni juga ade pasang lagu nasyid Mahligai Kasih nyayian UNIC..menunjukkan blog ni ada unsur2 islamik juga..nice!!i love that song too..hehehe..


ok..itulah follower bertuah cik sha yang cik sha nak kongsi..macam comel je nombor 100 dengan 101 tu kan..tu yang nak wat entri khas untuk mereka berdua..hehe..ape2 pun buat follower2 yang lain..cik sha berbesar hati sangat di atas kesudian anda semua follow blog cik sha ni..arigato gozaimasu!!!


bisik2::macam tak percaya je ade orang suke dengar cik sha membebel..kui3...


Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

Wednesday, 17 February 2010

~JIRAN TERLAMPAU...~

huik??tajuk entri kemain beno cik sha ni..mengundang kontroversi sungguh...ke konspirasi? ok2..back to the topic plizz! cik sha ni suke beno nak nyimpang nye..


jam skang ni menunjukkan dah pukul 1.40 pagi..tapi jiran sebelah rumah aku ni ha..pasang telebisen macam nak pecah umah..bergegar2 dinding rumah aku ni dibuatnye..tetiap malam ok macam tu..ntah tengok cite ape pun tak tahu la..gedegum gedegam..gedegum gedegam..tetiap malam ke depa ni tengok cite perang??tembak2 sana tembak2 sini..bom sana bom sini..pencinta peperangan agaknye depa ni..haish...T_T


bising owh..menggangu ketentaraman awam..orang time cenggini nak tido..depa lak tengok telebisen bukak sound tak reti nak slow..kalau boleh nak bagi 1 taman perumahan ni dengaq gamaknye..tahu la rumah angpa ada home teater..sound speaker bapak gabak lekat kat dinding..tapi agak2 la weh..memalam..eh silap..pepagi bute cenggini bukak sound kuat gila macam tu..orang lain nak tido weh..ni ha jiran sebelah rumah angpa ni ha..gegar2 dinding rumah kami tau dak..dah la kat umah kami ni ada orang tua yang sakit..bukan angpa tak tau..tapi saja buat2 tak tau kan??..sungguh takde kesedaran sivik betul..hormat2 la jiran sebelah sama weh..


ni la akibatnye bila dah hilang rasa hormat dan kasih sayang sesama jiran..betul dak??p baca puisi aku kat sini pasal "bila dah hilang rasa hormat dan kasih sayang" ni ha..abes aku membebel macam2 pasal benda ni..salah satu pasai hidup berjiran ni la..kalau tak sungguh tak kata aih..ni sungguh2 la..betul2 kejadian punya..takde nak auta2..kenyataan hidup sekarang ni..dah baca??betul dak aku cakap?


aku kadang2 terdetik dalam hati nak p tegur sikap jiran aku kat sebelah ni ha..mungkin tu kerja anak bujang dia..tapi memandangkan situasi makcik2 yang berkawan dengan makcik sebelah rumah ni jenis 'mulut puaka'..jenis suka menghasut dan burok2kan orang lain..aku batalkan niat aku..aku takmo sebab aku p tegur tu ja jadi gaduh besar..kang masam2 muka lak..tapi rumah sebelah2..huh..sangat tidak syiokk ok!


pernah jadi kes dah sekali dulu..jiran sebelah rumah seberang jalan ni ha wat hal dengan famili kami..masa tu aku masih belajar kat sabah..pakcik tu mai serang rumah kami dengan parang ugut nak bunuh kami satu famili..tetiba ja mai serang..dia kata kami bela hantu p kacau2 rumah dia..siap p kecoh 1 taman kata kami ni bela hantu..upah budak2 yang p ngaji kat rumah depa sebarkan kat 1 taman..bila ada orang lalu ja depan rumah kami mesti depa jerit hantu2!

hello!!!tolong la pakcik..kami tak main la bela2 hantu ni..bukan ade pekdah pun..hish..berbulu telinga aku dengar adik aku kol crita kat aku masa tu..sudah la aku jauh..kalau aku ada masa tu mahu aku sembur ayat power2 punya kat pakcik tu dulu baru aku p wat repot polis..nasib aku jauh..jadi aku suh adik aku p buat repot polis..lepas2 tu terus senyap depa tu..ingat kami ni apa??jangan main2 ok!!



ni kes jiran sebelah ni wat pencemaran bunyi lak..kalau ikut hati jahat aku, lama dah p repot kat polis gak..salah ok menggangu ketenteraman orang lain macam tu..tengah2 pagi bute lak tu..tapi aku malas nak cari pasal..macam aku cakap kat atas tadi la..hmm..kalau kat luar negara ni memang teruk dah depa ni kot..boleh kena saman lagi..kalau aku leh wat macam tu..kaya dah aku ni ha..aku saman la yang berbaloi2 punya..leh renovate rumah bagi besau..hak3!!


hmm..dunia2..tak tahu la nak cakap apa..macam2 jenis manusia ada..bersabar je la cik sha oi..bukan semua orang pikir macam ang pikir..sebab tu la ada pepatah "rambut sama hitam, hati lain2"..kan2??ala..tapi la ni rambut dah tak sama hitam dah..ada yang siap kaler maler macam pelangi lagi..cmno tu??tak dapek la den nak nolong..hahaha...chiow...


bisik2::anda jiran yang macam mana??jadilah jiran yang baik..hormat dan kasih pada jiran2 yang lain..baru la hidup berjiran aman damai..takda gaduh2..tak dengki2..ok!!


Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

Tuesday, 16 February 2010

~Ezma, you jump, I jump! contest~

mata takmo pejam lak..tadi ngantok sesangat..skang tercelik terbeliak2 lak mata ni..haish...bile tak boleh tido inilah keje yang paling syok nak buat..skodeng2 blog orang..ngeh3..skodeng blog sana,skodeng blog sini,skodeng blog sinun..terjumpa la dengan blog ni yang buat contest..jadi,haruslah cik sha pun menyemakkan diri dalam contest tersebut..memandangkan cik sha ni teramat la gila sangat suka join2 contest ni ha walaupun tak pernah2 menang pun..hahaha..hampes..


contest ni diberi nama ~Ezma, you jump, I jump! contest~..dianjurkan oleh cik ezmaliza..tarikh tutup contest: 1 Mac 2010...silalah melawat ke blog beliau untuk tahu lebih lanjut tentang contest ni ye..meh2 klik banner kat bawah ni..





setelah dicabul laptop cabuk cik sha ni ha..last2 ade gak jumpe gambar jump2..punye la nak masuk contest..hak3..jeng2..ni dia gambarnye..




gambar cik sha bersama kawan2 senior cik sha time belajar dulu..pepagi bute turun ke pantai nak g mandi..muke semua pakat sememeh je..hak3..ni masa birthday cik yang berbaju merah di tengah2 itu..celebrate pepagi bute kat pantai..nak snap gambar lompat2 konon2 la..tapi hampeh je..ade yang melompat tinggi melangit..ade yang melompat badan tak terangkat(berat sangat kot..haha)..ade yang baru ready nak melompat..tapi cik sha suke gambar ni sebab nak tergelak tengok muke memasing..macam sengal je..tambah2 muke cik sha..owh..yang mane cik sha ye??haa..yang berbaju dan bertudung cokolat di belakang tu ha..melompat badan tak terangkat padahal time ni masih kurus..kui3..muke pun macam tengah meneran je..sembelit kot..hahaha..




ok la..mekaseh kepada cik penganjur..harap gambar ni boleh diterima la ye..hik3..bye2 semua..jom tido!!




bisik2::meh le kawan2 join ini contest..bagi ramai sket..
sape2 yang suke amik gambar lompat2 tu dipersilakan la masuk..enjoy!!


Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

Sunday, 14 February 2010

bila dah hilang rasa hormat dan kasih sayang..


bila dah hilang rasa hormat dan kasih sayang..
ibu bapa yang tua uzur diabaikan..
langsung tidak dipedulikan..
perhatian pun tidak diberikan..
malah pelbagai alasan cuba diwujudkan..

bila dah hilang rasa hormat dan kasih sayang..
murid-murid mula jadi lupa diri..
guru-guru langsung tidak disanjungi..
malah boleh diperlekehkan lagi..
ilmu yang diberi juga tidak dihargai..

bila dah hilang rasa hormat dan kasih sayang..
hidup berjiran pun dah mula tak aman..
dengki khianat hasut-menghasut dah jadi amalan..
selisih bahu pun nak tegur dah tak heran..
sebab ego yang menjadi pegangan..

bila dah hilang rasa hormat dan kasih sayang..
hubungan suami isteri pun boleh terbarai..
sebelum kahwin..i love u, u love i..
lepas kahwin bergaduh sampai terlafaz cerai..
last-last, anak-anak jadi mangsa hingga terabai..

bila dah hilang rasa hormat dan kasih sayang..
sensitiviti kaum mula dibangkitkan..
pelbagai isu cuba diperbesar-besarkan..
macam mana nak jadikan negara maju di masa hadapan..
kalau pemikiran langsung tak berwawasan..


bisik2::
semua ni luahan rasa dan pendapat cik sha je..jangan ada yang terasa hati ok!..
cuma dari sudut pandangan cik sha atas pemerhatian di sekeliling saje..

malas nak membebel panjang2..tetiba rasa nak berpujangga..
inilah hasilnye..pandai gak eh cik sha reka puisi..hak3..

JANGAN sambut Valentine's Day ok!!

marilah kita berkasih sayang sepanjang masa..
supaya tak jadi macam yang cik sha bebel dalam puisi kat atas tu..


Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

Friday, 12 February 2010

~Open Your Eyes by Maher Zain with lyrics~

Terdengar lagu ni kat blog Hami Asraff. Terus terjatuh hati. Dengan lagu ni la. Sangat menusuk kalbu. Sedap sangat irama lagu. Yang penting liriknye. Thanx to Hami Asraff for sharing this song. Terjumpe blog die semalam masa blogwalking. Aku ni jenis kurang ngikuti sangat muzik2 ni. Kalau terjumpe lagu best dan terus terjatuh hati cenggini la jadinye. Dengar sampai beratus2 kali dalam satu hari pun takpe. Best!!!


Meh dengar sama2. Aku buh lagu ni dengan lirik die skali. Click play n enjoy listening.





Open Your Eyes
by Maher Zain

Look around yourselves
Can't you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony


Let's start question in ourselves
Isn't this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..



We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)

Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..


Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves

Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you're feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?



Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..



We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)

Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..



When a baby's born
So helpless and weak
And you're watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we'll see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..


Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
الحمد الله
Alhamdulillah..

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Sedap kan? Lirik pun best. Nak download lagu ni? Pergi kat sini. Aku link kan. Open Your Eyes-Maher Zain. Kalau nak download lagi banyak lagu Maher Zain ni, p je kat blog Hami Asraff ok. Ade die link semua lagu nyanyian Maher Zain ni. Lagu2 dia semua best. Betul. Aku tak tipu. 1st time aku jatuh hati dengar lagu genre nasyid versi English. Asyik layan lagu nasyid tempatan je. Sekali sekala dengar lagu nasyid antarabangsa pun best.


Ni la orangnye. Kacak kan? Hehehe...




Bisik2:: Dah berpuluh-puluh kali dengar lagu ni tanpa jemu. Hati dah tertawan.

Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

~senaman paling cool di kala bosan~

ngahaha..lawak beno..tak tahan geli perot aku tengok aksi pakcik ni menari..dah macam2 versi tarian aku nengok aih tuk lagu nobody by wonder girls ni..tapi yang ni memang aku tak tahan tengok..punye la femes tul dak wonder girls ni..sampai tang tarian depa pun orang leh hapal dan ikut nari sama..pasni aku pun nak try la..ngahaha..leh wat senaman kuruskan badan..kui3..meh la nengok aksi jejaka ni ha menari..adoi..macam2 betul..





kepada sape2 yang rasa ngantok ke..bosan ke..masa kat opis..leh la ikut jejak pakcik kat atas ni eh..konpom pastu tak ngantok dan bosan dah..ajak je 1 opis skali nari..ala2 wat senaman hilangkan malas di tempat kerja..muahahaha..


bisik2::dulu poco2 femes..tapi dah diharamkan sebab pergerakan ala2 macam cross salib..
haa..amik lak tarian wonder girls ni ha..nampak sexy je..hik3..


Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

Thursday, 11 February 2010

~*dilema wanita bermisai*~

wanita bermisai???urgghhh...seram je dengar kan??pernah tak korang jumpe pompuan yang ade misai??sebenarnye...tu bukan misai la..jangan lak salah faham..kesian tau kat pompuan2 yang ade dilema macam ni..bukan dorang mintak pun nak ade misai ni..misai yang dimaksudkan kat sini adalah bulu2 halus yang tumbuh di bahagian atas kawasan bibir..kalau sekali tengok nampak macam misai la..tapi sebenarnye tak pun...just bulu2 halus je..bukan macam misai kaum lelaki..yang tu bulunye kasar2..yang ni tak kasar pun..halus je..bolehla dikatakan macam bulu roma halus..contohnye macam gambar kat bawah ni...



*
*
*
*
*
v


nampak tak??yang itu la aku maksudkan..selalunye pompuan yang kulitnye cerah memang obvious nampak sangat bulu2 halus tu..sebenarnye takde la masalah sangat pun..cuma setengah2 orang suke pandang pelik kalau nampak pompuan yang macam ni..mata tu jeling semacam je tengok..tak baik tau..korek mata tu kang baru tau..hahaha..

ape penyebabnye??nape ade setengah kaum pompuan yang mempunyai dilema macam ni??ade banyak sangat sebab kot rasanye..mengikut kajian yang dah aku wat..ceh!!konon2 je cik sha ni..haha..ok2..ngikut pemerhatian aku la kan...menda camni leh jadi mungkin disebabkan oleh perubahan hormon..maknanye..dalam tubuh badan sorang pompuan tu ade terlebih hormon lelaki la..camne perkara ni leh berlaku??aku pun tak berapa pasti la maklumat yang aku dapat ni betul atau tak...tapi aku suke membaca..ada satu hari tu aku terbaca yang kalau kita ni suka sangat makan fastfood..perubahan hormon leh berlaku dalam badan..bagi kaum pompuan la eh..kalau korang suke sangat makan fastfood macam mekdi,kfc,pijahut dan macam2 lagi tu la..kurang2kan la..bukan tak leh makan langsung..tapi kurangkan..sebab ni la antara penyebab yang membolehkan hormon lelaki bertambah dalam badan korang...huik??seram seh..ni bukan aku pandai2 tau..aku membaca ni..

haa...yang ni pun leh jadi penyebabnye jugak tau..suke sangat tukar2 produk kecantikan komestik..sat pakai natasya..sat pakai sendayu tinggi..sat pakai de' wajah..macam2 lagi la..bersepah2 sangat produk2 komestik skang ni..aku pun dah pening..tengok iklan tv je macam2 kuar..tapi betul tau..kalau korang suke sangat tukar2 barang komestik macam ni leh nyebabkan perkara ni leh berlaku tau..sebab ape??sebab dalam barang2 komestik ni kan ade macam2 bahan kimia..kalau tak sesuai dengan korang..camtu la tindak balas yang berlaku..kadang2 leh rosakkan kulit muka korang lagi..bagi aku kalau nak cantik sangat better pergi wat rawatan kulit kat dermatologi..lagi selamat...mahal pun takpe..janji selamat..

kuat berpeluh di bahagian atas bibir ni pun merupakan salah satu penyebabnye..kuat sangat berpeluh kat situ..ade tak yang macam tu??ada orang kata kalau yang kuat berpeluh kat bahagian tu tandanye die tu kuat cemburu..tul tak??pernah dengar??tapi kalau dah kerap sangat berpeluh kat situ, leh nyebabkan bulu2 halus ni tumbuh kat kawasan atas bibir tu..yang ni aku tak berapa pasti la eh..aku terbaca je yang ni..ade orang yang cakap macam tu...


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


camne nak atasi masalah ni??ade yang kata cukur je..haip2!!jangan sesekali korang pandai2 nak cukur eh..elok2 halus je bulu yang tumbuh tu..lepas cukur tumbuh lagi lebat dan kasar..baru korang nyesal kot..dah tu terpaksa tetiap hari nak cukur..naya je..jangan2!!jangan cukur k..

ade yang kata pergi je threading atau wax kat salon kecantikan..cabut habis sume bulu2 halus yang ade kat muke tu..bagi licin habis..hahaha..tapi yang ni mungkin mahal la kot..kalau rasa mampu p la wat..tapi sakit la kot gamaknye..dan yang ni kena rajin p wat..3-4 minggu sekali..banyak tak duit??p la wat..hahaha..

cara yang paling murah..korang cabut je sendiri..ade yang kata pakai benang..tapi aku tak tahu la macam mana caranye.. paling senang korang cabut je pakai pencabut bulu tiak tu..jimat pun jimat..tak kuar duit langsung..tapi yang ni kena rajin la sket eh..die selalunye bertahan dalam 2 -3 minggu kot..kalau tak salah aku..hehehe..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


eh2?nape cik sha cakap pasal ni eh??saja je nak share dengan pompuan2 yang ade dilema macam ni..hehehe..sebenarnye cik sha pun skang mengalami masalah ni..dulu takde pun..skang ni baru cik sha terperasan..sebab ari tu mak yang tegur...huhu...mungkin sebab dulu suke sangat tukar2 produk..konon2 nak cantik..skali naik lak bulu2 halus kat bahagian atas bibir ni ha..huhuhu..xde la obvious sangat..tapi cik sha tak suke dan rimas..huuwaaaa...padan muke..pandai sangat nak tukar2 produk..hamik ko..huk2..

so..wat kaum2 pompuan yang ade masalah macam ni jugak..kalau leh jangan la rasa rendah diri eh..benda ni takde la bagi masalah besar mana sangat pun..cume bagi setengah2 pompuan yang mungkin rasa tak selesa..jadi amik la langkah yang sepatutnye..jaga la kecantikan tu eh..kalau leh rajin2 la rawat diri tu..

wat kaum2 lelaki lak..jangan la p perlekeh kaum2 pompuan yang ade masalah macam ni..mana tahu kot gelpren korang ke,bini korang ke,adik pompuan korang ke,kakak korang ke,mak korang ke,kawan2 pompuan korang ke...yang ade masalah macam ni..jangan la p ngata2 lak kat dorang eh..patutnye korang bagi support...tu yang terbaik..baru la dorang leh built self-confident..kalau asyik korang lekeh2 kan camne nak built self-confident?? tak baik ok wat perangai macam tu..aku lempang sekor2 kalau aku jumpe..hahaha..


bisik2::kecantikan rupe paras tak menjamin kebahagiaan..yang tu semua pandangan nafsu semata..
yang penting kecantikan hati dan budi pekerti..itu yang boleh bagi kebahagiaan..
dunia dan akhirat..jadi, jangan rasa rendah diri ok kaum2 hawa sekalian...

Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com