PENGAPIT..lambat kahwin ke, cepat kahwin?

Orang cakap kalau jadi pengapit nanti cepat kahwin. Tapi ada jugak orang cakap kalau jadi pengapit kahwinnye lambat. Mana satu yang betul? Bagi aku 2-2 itu tak betul. Mitos semata-mata. Merepek je la weh. Jangan la taksub sangat percaya benda2 macam ni. Jodoh pertemuan tu semua kan kerja tuhan. Korang tuhan ke sesedap rasa je pandai2 cakap macam tu kat orang yang jadi pengapit. Macam tahu2 je eh bile orang tu akan kahwin. Hish. Merepek betul!


Sebab ape aku kata tak betul? Sebab tak betul la. Ahaha. Takde la. Semua itu cuma kebetulan je la weh. Meh aku nak share pengalaman aku dan kakak aku dalam kes jadi pengapit ni. First kite tengok situasi akak aku eh. Akak aku pernah jadi pengapit masa adik aku kahwin. Adik aku kahwin tahun 2007. 2 tahun lepas tu (2009) akak aku pun kahwin. Cepat je bagi aku. Jadi mitos 1 yang kata jadi pengapit cepat kahwin tu kena kat akak aku dan mitos 2 kata jadi pengapit lambat kahwin tu out terus.


Meh kita tengok situasi aku lak. Aku pernah beberapa kali jadi pengapit. 4 kali kot. 1st sekali tahun 2003 kot. Masa tu aku form 6. Terpaksa bidan terjun jadi pengapit untuk kakak kawan aku. Kawan aku tu lelaki. Jadi takkan la die pulak nak jadi pengapit akak die kan. Maka aku pun dengan terpaksa telah menjadi bidan terjun. Muahaha. Muke masa tu dalam gambar toksah cakap la. Aku tak senyum langsung. Hak3. Gambar masa tu takde digital2. Pakai filem je. So takde dalam komputer. Dalam album ade. Malas nak scan.



*laki bini ni bestfriend aku..berkilau2 baju aku ek..siap berkain songket..macam aku lak jadi pengantin..haha..*


2nd pulak aku jadi pengapit untuk bestfriend aku. Tengok gambo kat atas tu ha. Laki bini bestfriend aku tau. Bile depa mintak aku jadi pengapit, aku tak sampai hati nak tolak. Maka dengan rela hati aku pun jadi pengapit. Lengkap dengan pakej tukang buat hantaran, tukang buat pelamin dan tukang hias bilik pengantin. Siap bermalam kat rumah pengantin perempuan tido dalam bilik pengantin. Muahaha. Kenduri belah pengantin perempuan dan pengantin lelaki aku jadi pengapit. Masa tu tahun 2008 kalau tak salah. Aku balik cuti semester.


Seterusnya khidmat aku menjadi pengapit semakin rancak. Walaweh. Macam hebat je. Haha. Dalam tahun 2009, dua kali khidmat aku diperlukan. Bulan 10 untuk akak aku, bulan 12 untuk bestfriend aku. Disebabkan mereka itu orang yang aku sayang, jadi aku memang la tak sampai hati nak tolak permintaan mereka untuk aku jadi pengapit. Hui. Hot gile kan aku. Semua orang berebut nak aku jadi pengapit. Ceit! Perasan. Haha.



*ni masa bestfriend aku kahwin disember 2009..eh? ape aku dok buat tu? aku tendang die sebab jeles die dah kahwin sambil pandang mesra laki dia..haha..bukan la..aku dok repair kain die yang dok meleret2 tu ha..tersangkut..kui3..*


Tapi tu la. Pengapit ni boleh aku dijadikan kerjaya sampingan yang tak berbayar kan? Haha. Lawak lak rasa. rupenye dah banyak kali aku jadi pengapit. Owh! patut la aku lambat kahwin. Makanya mitos no 2 tu kena kat situasi aku. Tapi cube korang pikir logik akal. 1st n 2nd time aku jadi pengapit tu aku masih belajar weh. Mana leh kahwin. Gile ke hape nak kahwin time masih belajar? Takmo aku.


3rd n 4th time tu aku baru lepas grad. Kerja pun takde lagi. Nak kahwin? Mahu mak aku pelempang sedas kat aku. Huhu. Lagipun aku pun takmau lagi. Cita-cita aku belum tercapai lagi masa tu. Encik cinta hati aku pun baru merangkak rangkak mula kerja. Dah tu nak suh die mai masuk minang aku? Hantaran nak pakai ape? Daun? Gile ke hape. Biarlah kami kejar cita-cita kami dulu. Penat-penat belajar tinggi pastu nak kahwin terus? Hui..tak merasa la nak enjoy life memasing time bujang kan? Hak3.



* ni kenduri akak aku masa oktober 2009..aku dengan encik cinta hati yang kena jadi pengapit..
sebab tu kami kahwin lambat..huhu..*


Pada mereka yang sebok bertanya bila aku dengan encik cinta hati nak berkahwin, ini jawapan aku. Sabar-sabar la dulu. Ade jodoh tak ke mana. Nanti dah sampai masa, kami akan jemput korang. Kui3. Tunggu masing-masing dah stabil dan bersedia la. Aku baru 4 bulan kerja. Baru 4 bulan dapat balas budi mak aku. Biarlah aku nak berbakti untuk mak aku dulu.


Encik cinta hati pun baru je tetap kerja die. Duit pun belum cukup. Aku nak die kumpul duit die sendiri hasil titik peluh die untuk minang aku. Takde hutang-hutang kat bank ke mak ayah ke. Aku takmo. Biar die rasa susah payah nak kumpul duit kahwin. Baru ade rasa tanggungjawab dan menghargai sesebuah perkahwinan. Ape korang ingat nak kahwin tu senang ke? Cakap je nak kahwin terus esok boleh kahwin. Haa. Tu yang banyak kes kahwin cerai tu.


Ape-ape pun janganlah taksub sangat eh dengan menda ni semua. Yang aku anggap mitos tadi ni. Jodoh tu kan urusan Allah. Kau kahwin cepat ke, kahwin lambat ke, itu semua kerja Allah. Kita hanya merancang je. Mana nak tahu, tengah-tengah kau syok merancang bulan depan nak kahwin. Tetiba takdir Allah, hari yang kau rancang kau akan kahwin tu kau tak jadi kahwin. Putus tunang ke, bakal suami ditimpa kecelakaan ke, kau ditimpa masalah yang tak diduga ke, bakal mentua tetiba tak setuju kau jadi menantu ke. Jangan pulak kau nak salahkan takdir Allah. Hanya Dia yang tahu apa terbaik untuk kau. Jadi sentiasalah bertawakal pada Dia setelah kau berusaha dan merancang yang terbaik.


Bisik2:: Sebuah perkahwinan yang bahagia adalah bila suami isteri itu saling menghargai dan memahami tanggungjawab yang harus diharungi bersama.

Itu kata hikmat dari aku. ^_^


15 Ulasan

Membebel dengan penuh hemah. Komen awak adalah atas tanggungjawab sendiri. No hate speech okay. Terima kasih!

  1. tak pernah merasa jadi pengapit..tup2 kahwin aje hehe
    bila pulak tuan punya blog nak rasa dikipas dan dipayungi pulak ni? hehe

    BalasPadam
  2. etomyam::

    erk??baru perasan yg asyik dok kipas dengan payung orang je..ahaha..

    insyaAllah 1 day tuan belog pulak yg akan dikipas dan dipayung..^_^

    BalasPadam
  3. hamzah::

    kau gelakkan aku hamzah??nak aku seligi pale kau ke??ahahaha..

    BalasPadam
  4. cik sha yang berpengalaman luas~~hehe
    cik mar baru 2kali jd pengapit, terus rasa kalah!!!huhuhu pasni cik sha kawen jemput2 la cik mar ye~~ngeee

    BalasPadam
  5. salam..

    lama nya dah tak datang blog ni.huhu

    cik sha..gambar last tu plg hana suka! cik sha comel!!en cinta hai pon smart! baju cantik sangat tau. heheh

    hana br 2 kali jd pengapit. hehe ;p

    BalasPadam
  6. haha.. jgn ... gua belum kawin lg..

    BalasPadam
  7. emmmmm l0lly bakal jadi pengapit bualn 11 ni haaaaaa.


    kawen ? ntah bile hahahahah!!!

    BalasPadam
  8. hahaha.. sangat tak boelh percaya.. adik saya tak pernah jadi pengapit pon.. kawen umur 21.. yang kakak2 pernah jadi pengapit, tak kawen2 lagi.. lalala....

    BalasPadam
  9. best kan jadi pengapit..

    bleh makan lauk pengantin

    ehehehe

    BalasPadam
  10. akak pnah jd pengapit sekali je sha...agaknye tue yg x kawin2 kot..hehe...ala jodoh d tangan Allah..dia yg tentukan..biar lmbat kawin jgn xkawin2..

    BalasPadam
  11. Good...good....teruskan usaha untuk menjadi pengantin

    BalasPadam
  12. kalo yg dh kahwin jd pengapit ..ada effect x? hehhe

    BalasPadam
  13. @Arshanur Family :: errr..kalau yg dah kawen takde efek la kot..hoho..

    BalasPadam
  14. @Aziri Pauzi ::: tenkiu beb dtg baca blog akak..haha..

    Nanti ko dh siap tulis artikel tu jgn lupe kasik link..akak nak baca jugak..

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan